Beijing 6 t/m 10 september 2013 - Reisverslag uit Peking, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Beijing 6 t/m 10 september 2013 - Reisverslag uit Peking, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Beijing 6 t/m 10 september 2013

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

10 September 2013 | China, Peking

China, Beijing. 10 september 2013
Hallo allemaal,
Inmiddels is het onze 5 de dag in Beijing. Dus een lang verslag en 4 foto,s meegestuurd.
Het is hier volop genieten van een andere cultuur, vandaag helder weer.
We zijn vrijdag uitgezwaaid door Bea en Stef. De vliegreis ging prima, wel kort geslapen. Alleen werd er vóór de landing met een spray de cabine bespoten, die tegen binnenkomende / meegenomen insecten was, maar voor de mens niet schadelijk zou zijn. Ik kreeg terstond een loopneus en hevige niesbuien. Voordeel was dat ik spontaan mijn eerste 2 chinese woorden heb geleerd, Ha Tjsie. Dit euvel duurde een volle dag en het was na de eerste nacht helemaal over.
We hebben een geweldige reisleider, Mark, 43 jaar. Hij doet deze reis al 50 keer. Hij geeft veel leuke, boeiende en handige informatie en biedt ons veel extra’s.
De 2de dag zaterdag was het meteen doorgaan. Nadat we de koffer in onze kamer hadden neergezet gingen we pinnen en eten. Echt Chinees hoor. Aan een grote ronde tafel met een draaiplateau erop. Men zet er elke 5 minuten een nieuw warm gerecht bij. Met de klok mee draaien schep je wat op je bordje en dan… eten met stokjes. Dat moest wennen maar het lukt en ik krijg meer dan voldoende naar binnen. Zo krijg je 10 gerechten opgediend. Het smaakt iedereen verrukkelijk. Zo hebben we inmiddels alle maaltijden gehad.
Daarna bezochten als eerste we de Lama tempel, een Tibetaanse Boeddhistische Tempel uit 1694. Een prachtig complex en je zit meteen met op sneuvende wierookgeuren in de Oosterse sfeer.
We hoorden achteraf dat je aan veel verschillende Boeddha’s kon je vragen om b,v, goede gezondheid, geluk, een leuke relatie enz. Opvallend veel jonge mensen baden daar.
Daarna bezochten we de Drumtoren. We klommen stijl omhoog en hadden een redelijk zicht over de enorme stad.(smog). We kregen een drum show te zien en vooral te horen. Hierna liepen we een oude woonwijk in waar we de “Krekelman” bezochten. Hier kregen we thee. De man vangt en traint krekels om te laten vechten met andere getrainde krekels. Het dier dat als eerst wegloopt heeft verloren. Hij heeft er vele prijzen meegewonnen en is er rijk van geworden. De krekels krijgen een verzorging waar je als mens jaloers op zou worden. Een bijzondere man in en bijzonder huis met een bijzondere tak van sport. Leuk om bij iemand binnen te mogen. Na het avondeten gingen we echt moe naar bed vanwege de jetlag.
Bijzonderheden:
Het weer is heerlijk 28 gr. Door de smog is het nevelig en kunnen we dus geen heldere foto’s maken. Beijing heeft op een na de meeste luchtvervuiling. Er rijden bijna geen fietsers wel elektrische brommers. Veel nieuwe auto’s en de cijfers op het nummerbord bepalen de status en het aanzien.
Er zijn 5 ringwegen. Neem je de buitenste dan ben je een dag onderweg. De wegen zijn breed, soms 10 baans. De straten zijn heel schoon. Sinds de Olympische spelen ook behoorlijk veel groen en het “Vogelnest” hebben we ook gezien. Van viezigheid hebben we op de sta-toiletten na, niets gemerkt.
Beijing heeft 19 miljoen inwoners. China bijna 1,5 miljard.Het grootste land op 4 na ter wereld en is 233 x groter dan Holland.
De laatste jaren wordt er heel veel hoogbouw gedaan. Het is het enige land ter wereld waar cement ingevoerd moet worden. De grond is hier erg duur. Er staan strakke blokkendozen met aircoblok aan de buitenkant maar ook veel prachtige torenflats en hoge mooie kantoren. Het valt ons alles mee.
Met onze groep (van 20) hebben we het ook getroffen. Aardige, prettige mensen waaronder 8 jongere personen en 6 stellen van onze leeftijd. Het klikt met iedereen en velen reizen vaak.
Zondag zijn we met de bus in een uur naar de Grote Muur gereden. Plotseling begint daar dan een gebergte en zie je de Muur met de torens. Natuurlijk veel grootser dan op elke foto ook. Indrukwekkend. Wij hebben daar bijna 2 uur over gelopen. Het was soms stijl op en af. Geweldige ervaring hoor. In de middag zijn we naar het Zomerpaleis gegaan. Veel complexen die rond een meer liggen. Prachtig! Onderweg terug stopten we bij een overdekte markt waar het afdingen DE grote sport is, vertelde Mark. Veel nepmerken te koop. Ik heb mijn slag geslagen met 75 en 80 %. Daarna eten en ‘s avonds naar een spectaculaire Kungfu acrobatenshow geweest.
Maandag.
‘s Morgens met de metro naar het PLein van de Hemelse Vrede geweest daarna naar de Verboden stad. Heel groot, heel bijzonder, ook herkenbaar maar vooral heel druk. Natuurlijk veel foto’s gemaakt. ‘s Middags na wat gedoe met vervoer, zijn we naar het Park met de Witte Lotus gegaan Mooi ruim en groen rond een water. Met de taxi terug naar het hotel. ‘s Avonds Pekingeend gegeten, heerlijk.
Daarna met openbaar vervoer naar een show. Hilarisch hoe we ons, met 21 Europeanen, de bus vol propten. Echt gemengd vlees in blik. Als erbij een volgende halte een bij moest, schreeuwde de conducteur iets wat waarschijnlijk “nog strakker tegen elkaar” betekende. Wij zeiden allemaal maar wat, wat voor de rest weer onverstaanbaar was. Dat was lachen.
De Myth Jinsha show, met o.a van die achterover dubbel gevouwen meisjes, maar ook veel andere acten, leek een soort Chinees Staatscircus. Was echt de moeite waard en net als de dag daarvoor, van hoge kwaliteit.
Dinsdag. Het hotel is prima en wederom zeer veel keuze uit een prima ontbijt maar we beperken ons.
Vanaf 8:30 uur een wandeling van 8 km door Beijing gemaakt onder begeleiding van Mark. We hebben veel boeiende dingen gezien waar een toerist normaal niet komt. Hele leuke dingen gezien van het gewone leven en de ontwikkeling in de stad. Interessant hoor. We geniet volop.
We gaan vanavond met de nachttrein naar de volgende bestemming Pingyao.
Tot zover,
Verre groet van Frans en Ina.

• 10 September 2013 - 11:18

Max & Hanneke:

Frans & Ina, wat een leuk verslag! We reizen weer helemaal mee. Fijn dat jullie een leuk reisgezelschap hebben. En die gids is (blad) goud waard!! Groeten van Max & Hanneke

• 10 September 2013 - 11:51

Stef En Bea:

Hoi Frans en (ch)Ina,
    Wat heb je nu al gekocht, het is nog maar de 5e dag hoor!
    Wat heerlijk dat jullie een leuke groep en reisleider hebben, maakt de reis alleen maar mooier.
    We zijn benieuwd naar het volgende verslag.

• 10 September 2013 - 12:44

PIET EN NELLY:

Wat een pracht reisverslag, we zijn weer aan het genieten.
    We hopen dat jullie nog pracht dagen hebben.
    Ina je moet alles meenemen hoor, gaan nu al niet slepen. !!!!

Tot de volgende keer.
    Piet en Nelly.

• 10 September 2013 - 14:37

Lisette:

Lieve Pap en Mam,

Dit klinkt allemaal zeer goed! Heel fijn dat jullie een goede gids en een leuke groep hebben. Succes in de nachttrein, ik hoop dat jullie genoeg kunnen slapen.

Veel liefs Lisette

• 10 September 2013 - 14:47

Marijke Dekker:

Toppie dat het allemaal zo mooi uitpakt.Vlucht,gids,reisgezelschap en de zeer goede 1 ste indruk.
    Lees en leef met veel plezier mee hoor!!!!!!Goede treinreis,ben benieuwd of je beetje kan slapen Ina!
    Tot het volgende verslag,enne laat ook wat te kopen achter voor de volgende toerist Ina(hi hi hi).
    Liefs van ons Hans en Marijke.

• 10 September 2013 - 15:04

Rob En Astrid:

Ha die Frans en Ina,

Jullie hebben al heel wat gezien zo te lezen van china, Klint wel heel super alle maal . Geniet er lekker van. erg leuk jullie verslag.

groetje rob en astrid.

• 10 September 2013 - 15:37

Riekske Maaskant:

Dag Frans en Ina,
    Wat leuk om jullie verslag te lezen en de foto's te zien. Ik heb die reis in 2007 gemaakt, een jaar voor de olympisch Spelen. Het vogelnest was toen al klaar . Wat jullie bezocht hebben heb ik ook gezien en ik zie het na 6 jaar nog steeds zo voor me. Zeker na je beeldende beschrijving. Alleen..wij hadden stralend en helder weer en dus prachtig uitzicht, vooral ook vanaf de muur. De dag dat we vertrokken werd het zo "smoggig" dat men niet eens naar buiten mocht. Was dat boffen (voor ons). Nog een hele fijne reis gewenst met veel indrukken. Ik hoor ze wel. Hartelijke groet van Riekske

• 10 September 2013 - 15:52

Ger En Marianne:

Wat klinkt dit allemaal geweldig. Interessante informatie en leuk te lezen dat jullie zo genieten. Door jullie verhalen en foto's 'reizen we met jullie mee'. Nog een hele mooie voortzetting.
    Hartelijke groet van ons.

• 10 September 2013 - 15:56

Agnes En Rob:

Ha Ina en Frans,

Bedankt maar weer voor het levendige verslag. Moest lachen om de bus met gemengd vlees. Jullie genieten heerlijk zo te lezen.
    Ikzelf heb hele mooie dagen in de Provincie Groningen meegemaakt. Prachtige reis, veel gezien. Bij het museum van de familie Helmantel geweest. Bij hun in de tuin heerlijke koffie gedronken. Mooie Borghuizen gezien van binnen en buiten. Ook veel hele kleine kerkjes met prachtig interieur bezichtigd. Het weer was ook voortreffelijk. Alleen zondagmorgen veel regen. Veel gelachen en heerlijk gegeten in de Stad Groningen. In Ter Apel nog een mooi klooster bezocht. Prachtige reis. Tot de volgende keer maar weer.
    Dikke kus van Agnes en Rob

• 10 September 2013 - 16:40

Gijs En Marga:

Hey Ina en Frans,

Dank jullie wel voor het 1e gezellige reisverslag.
    Helemaal weer des Ina's. Leuk hoor!
    Hebben jullie in de tempel nog iets aan de Boeddha's gevraagd? Heb je iets leuks kunnen scoren op de markt? En dan denk ik met name aan je "tassentik" en je "sjawlfobie" ;)
    Mooie foto's, toen ik de 2e foto zag dacht ik de skyline van Rotterdam te zien, maar de volgende 2 foto's waren 100% chinees.
    Heel veel plezier nog en we kijken uit naar het volgende verslag.

Lieve groet, Gijs en Marga.

• 10 September 2013 - 17:42

Nelly:

Hoi Ina en frans.
    Hier Piet, ik zie dat ik geschreven heb, alles meenemen, maar Bedoel natuurlijk NIET , nu al slepen met alles. Wij genieten van het verslag, en zijn in gedachten bij jullie hoor. Wij kijken al weer uit naar het volgende verslag.

Piet en Nelly

• 10 September 2013 - 21:19

Josine:

Lieve Pap en Mam,

Wat heerlijk om jullie geweldige verhalen te lezen! Goed te horen dat jullie een leuke groep hebben. Ben alweer benieuwd naar de volgende verslag!
    Geniet er van!

Liefs Josine

• 11 September 2013 - 13:33

Marloes:

Hoi pap en mam,
    Wat heerlijk dat jullie zo'n ervaren reisleider hebben. Dat geeft de reis veel meer waarde.
    Hier in Koedijk hebben we ook een hele reis ondernomen. En bij ons geen ervaren reisleider.
    We zijn voor het eerst op de fiets met Anna in het fietszitje opstap geweest. Gelukkig is alles zonder problemen gegaan en ook nog voor herhaling vatbaar.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.

Liefs Alex Marloes en Anna