Chengdu 15 september - Reisverslag uit Xi'an, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Chengdu 15 september - Reisverslag uit Xi'an, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Chengdu 15 september

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

16 September 2013 | China, Xi'an

15 september, zondag. ( Ria, gefeliciteerd).
Prachtig weer wordt over de 30 gr.
Vroeg op om naar het Panda park te gaan. Dan worden ze gevoerd en zijn later op te dag te lui om zich te bewegen en liggen in de schaduw of een verblijf. We troffen het. We hebben verschillende reuzenpanda’s gezien en de bruine panda ook de nursery met couveuses. De jonkies zijn 15 cm klein als ze geboren worden. Het park was heel mooi aangelegd. Toch heel bijzonder, want Chengdu zonder panda’s, dat kan je niet maken. Toch leuk om te zien. Er leven er nog 2000 panda’s op aarde waarvan hier 300.
Rond 11 uur waren we weer terug, hebben even rust genomen en zijn ’s middags gaan wandelen. DE stad is heel modern. Er is vandaag een enorm overdekt winkelcentrum geopend met alle wereldmerken. Prachtige luxe winkels. Charmant geklede jonge vrouwen. Het ziet er welvarend en schoon uit. We kijken onze ogen uit. In het midden staat een nieuwe zeer hoge radio en T.V toren en een super groot scherm met reclame en lichtbeelden.
Hier in Chengdu wordt geld verdiend in de financiële sector, IT sector, game industrie, auto’s en machinebouw. Ook medicijnen en voedingsindustrie.
Chengdu is de snelst groeiende stad van China. Heeft 17 miljoen inwoners en per dag komen er 20.000 bij. Dat is 800.000 per jaar. Zoveel inwoners als Amsterdam telt. De bouw is enorm met 80.000 woningen per jaar. Men woont vaak met 10 personen in een huis/appartement.
Dat de cement ingevoerd moet worden kan je je voorstellen. Oude flats in de binnenstad van 4 hoog gaan tegen de grond en er komt nieuw van 32 hoog voor in de plaats. Mooie architectuur. In de buitenwijken kopen zeer rijke lieden soms 10 appartementen tegelijk op als geld belegging. Die staan leeg en verwachten dat die over 5 jaar het dubbele zullen opbrengen. We hebben heel veel lege torens gezien. De markt stort misschien hier ook wel in. In China is de economische groei de laatste jaren enorm gestegen. Allemaal interessant.
Vanavond hebben we met de groep Hot Pot gegeten. Soort fondue. Erg lekker en weer heel bijzonder. We kregen 12 verschillende schotels met heerlijk soorten vlees, vis, groenten enz. We genieten hier volop.
Dat het in Holland regent is goed voor de tuin, die kon wel wat gebruiken.
Frans heeft moeite om bereik met internet te krijgen, nu zondagavond, dus het wordt morgen verzonden.
Tot zover.
Verre groeten Van Frans en Ina.

De komende dagen geen internet.

• 16 September 2013 - 09:35

Gijs En Marga:

Hallo Ina en Frans

20.000 inwoners per dag erbij! Dat zijn er heel veel.
    Maar Obdam is sinds vandaag ook een inwoonster rijker; Jade Sophie.
    Vanmorgen om 06.10 geboren, een kleine 7 pond en alles is goed.
    Wij, als trotse opa en oma gaan onze kleindochter straks bewonderen.
    Voor jullie nog veel plezier en lekker genieten.

Lieve groet,
    Gijs en Marga.

• 16 September 2013 - 11:06

Stef En Bea :

Jeetje Frans, het is nog geen carnaval hoor. Zo kan je echt straks niet thuiskomen hoor!
    Wat een belevenissen hebben jullie. We genieten erg van jullie berichten.
    En nu nog maar er achterkomen wat voor bedrijf BEA daar heeft.
    Geniet verder heel veel en groet uit een zeer winderig Molengroet.

• 16 September 2013 - 11:19

Max & Hanneke:

Hallo Frans & Ina,
    Bijzonder leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Onze fietstocht in Spanje over de spoorbaan en door al die tunnels stelde niets voor vergeleken met deze hobbelrit.
    Ik was wel buiten adem na het stukje "vliegtuig halen".
    Jullie zijn nog niet eens op de helft en al zoveel meegemaakt en gezien. We kijken weer uit naar het vervolg.
    Groet, Hanneke & Max

• 04 Oktober 2013 - 11:29

Ria Klaver :

Hallo Ina en Frans,

Wat leuk dat jullie er aan denken , enorm bedankt hoor .
    En jullie hebben het al zo druk met alles te bekijken en doen , geweldig .
    Ben stiekum een beetje jaloers , was ik nu toch maar in jullie koffertje gekropen om dat schitterende boeiende land te bekijken . Maar wie weet , als Co zijn conditie ooit weer op peil komt (moet er wel een wonder gebeuren ) gaan wij ook .
    Heb verders genoten van jullie verslagen , lees ze meerdere keren . Wij gaan 2 weken naar viva Espanja olé. Even van het Zwitserleven genieten !
    Groeten en liefs uit Frankrijk Ria en Co