Guangzhuo en Hong Kong 26 t/m 28 sept - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Guangzhuo en Hong Kong 26 t/m 28 sept - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Guangzhuo en Hong Kong 26 t/m 28 sept

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

29 September 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo allemaal,
Verslag 26 september t/m 28 september. (Laatste verslag)
Naar Guangzhuo, (Kanton) t/m Hongkong.
In Yangshuo bij Lucy’s café ontbeten en ons lunchpakket opgehaald.
De busreis duurde van 10:00 uur tot 16:00 uur. Mooi landschap waarvan de eerste uren nog door Karstgebergte met rijstvelden en theeplantages. Marc heeft verteld over ons verblijf in Hongkong en wat we daar kunnen doen met plattegronden erbij . Wij willen met de excursie mee want dan zien we alle highlights.
We hebben op deze reis aan zoveel mogelijk excursies meegedaan. Alleen de kookcursus, Tai Ji en Kalligrafie niet, omdat we buiten van de natuur wilden genieten in Yangshuo.
Vanavond hebben we een officieel afscheidsdiner van Marc maar hij gaat mee naar Schiphol.
Wij hebben in zijn boek al een bedankwoord geschreven maar we hebbben ook een grote enveloppe gekocht om de fooien van de groep in te doen met leuk papier om nog iets op te schrijven. Frans wil wel het afscheidswoordje doen tenzij er een ander zich aanmeld. Tot op heden niemand. Inde bus heeft Frans zich voorbereid op de speech en ik de fooien verzameld.
De stad Chengzhou is een handelsstad met 20 miljoen inwoners. We hadden een mooi hotel in de binnenstad ,uiteraard tussen de wolkenkrabbers. Wij hebben daar rond gelopen met als doel om te pinnen maar het was moeilijk te vinden. Ook moesten we nog wat voor het ontbijt en lunch voor morgen regelen. Dat lukte. Om 19 uur naar een heel druk restaurant waar wij in een apart zaaltje hadden. Weer 2 grote ronde tafels en weer 12 schotels met verschillende Kantonese gerechten. Heerlijk . Daarna deed Frans zijn speech. Dat was leuk en ik ben trots op hem. Marc bedankte ons ook en zei dat hij met zijn eenvoudige levensstijl het geld niet nodig heeft en al 9 jaar geleden een educatiecentrum voor kinderen in het hoogland van Nepal heeft opgezet en de fooien daaraan doneert. Elk jaar kijkt hij daar hoe het gaat. Het siert hem. We hebben een fantastische reisleider aan hem gehad.
Vrijdag 27 september Naar Hongkong.
Vroeg op want we gingen met een grote catamaranboot naar Hongkong over de Parelrivier. Die ging snel en in 2 uur waren we daar om 11 uur. Wat een brede rivier met veel vrachtvervoer van en naar het binnenland. Aangemeerd moesten we door de douane en voor het eerst kregen we een body temperatuur meting . Ze zijn hier o zo bang dat iemand met een ziekte het land binnen komt. Ik ben inmiddels weer lekker opgewarmd in dit land.
Met de bus de stad door. Bij het station een gigantische bouwput voor de aanleg van een hogesnelheidslijn naar Beijing. Wij blijven ons zeer verbazen over die enorme hoeveelheid wolkenkrabbers die ook mooi van vorm zijn.
Om 14 uur hadden we de stadstour met gids. Marc had al verteld dat hier alles om geld draait. Inderdaad , de gids vertelde alles over huizenprijzen , hoeveel het waar, per vierkante meter kostte en wat het nu waard is enz, enz. Het interesseerden ons niet. Het leek wel of we met een makelaar op pad waren. Maar het deed niets af van de prachtige uitzichten die we hadden. Eerst naar de Victoria Peak . Daar hadden we een weids zicht over de stad en het water. Maar door het heiige weer hebben we geen blauwe luchten. De luchtvochtigheidsgraad is hoog en er valt hier meer dan 2000 mm regen per jaar. Drinkwater moet voor de helft worden ingevoerd. Hongkong heeft 7 miljoen inwoners en oppervlakte van 1100 m2 meter. Alles ziet er rijk uit en keurig geklede mensen op straat. We hebben een rondvaart door de haven gemaakt, ook leuk met oude en nieuwe boten. Hier liggen niet de zeecontainers. Daarna zijn we bij een Marctje afgezet om de benen te strekken en een ijsje te halen. Het was 32 gr. We zijn met een stel afgezet dichtbij een plaats waar ’s avonds om 8 uur een lichtshow is. Nelly, Willem, Thijs, Els en wij hebben met z’n zessen gegeten , ons vaste clubje. De lichtshow was met laserstralen die vanaf de grote gebouwen aan de overkant over het water schenen en in de lucht. Heel modern en vooral reclame van de bedrijven zelf zoals Sony, Panasonic en de Bank of China. Zo gaat dat hier. Toen naar de nachtmarkt. Wij slenterden langs vele kraampjes met spullen die we al vele malen waren tegengekomen. Ik heb nog een theepotje gekocht. We zijn nu helemaal verzadigd van marktjes. Wat opviel was de enorme hoeveelheid mensen, overal in de steden, vele mensen. Velen aten bij restaurants op straat bij de heerlijke temperatuur,en het ruikt ook lekker. Met de metro weer terug naar het Pandahotel. Groot en luxe, wij slapen op de 21ste verdieping van de 30.
Zaterdag 28 september Hong Kong.
Vandaag een vrij te besteden dag. Eerst koffers inpakken en uitchecken die worden dan opgeslagen want vanavond vertrekken we. Daarna ontbijt bij de Délifranche. Met Thijs en Els hebben we de metro genomen naar Hong Kong Eiland. Daar naar de haven gelopen en verder door de stad. Kijk omhoog en je ziet het hoogste gebouw van 118 verdiepingen en een andere van 88 verdiepingen. De meeste van staal en gekleurd glas. Heel imposant en je voelt je erg nietig als je er naast staat. We hebben rustig door de Botanische tuin en de dierentuin gewandeld en volgende een route die Marc als lijdraad had gegeven. In de namiddag warm gegeten en terug naar het hotel voor de Happy Hour. Daar wachtte ons de verrassing dag het vliegtuig 7 uur vertraging op Schiphol had wegens technische mankementen. Wij moesten evengoed om 19:30 uur met de bus vertrekken naar het vliegveld. Daar moesten we een half uur buiten wachten op Marc, die binnen van alles aan het regelen was. Toen snel naar binnen en meteen naar de balie om in te checken. Mensen die al lang in de rij stonden te wachten uitten hun onmin en ongeloof hoe plotseling zo’n groep uit het niets bij de balie stond. Wij door met handbagage. We kregen een voucher om ergens wat te eten en zouden w.s op volgende dag om 5:30 uur vertrekken. Marc had inmiddels en als eerste het Marriott Hotel geregeld om een deel van de nacht door te brengen op kosten van de KLM.
Het eten was bij een te dure Japanner. Wij bestelden met z’n zessen allemaal het zelfde, Spicy kip, en zeiden dat we snel bediend moesten worden. Dat kwam goed. Van zeer luxe eetgerei aten we de kip. Die bleek zéér spicy te zijn. De tranen sprongen in onze ogen en we moesten er ook hartelijk om lachen hoe wij dat aten, velletjes en botjes uitspugend op de luxe borden. Blussen met thee en bier. Het was hilarisch hoe dat ging maar waren op tijd voor de bus die ons naar het Marriott hotel bracht. Marc zag erg moe uit. Dit was voor hem topdrukte en spanning of hij het voor elkaar kreeg. Welke smoes hij heeft bedacht om ons vóór te laten gaan gaf hij niet . Voor ons viel het gunstig uit want in zo’n luxe hotel hebben we niet eerder geslapen.
Wij hebben Lisette op de hoogte gesteld van de vertraging maar zij wist het door de Schiphol informatie al voordat wij het wisten. We komen nu 11:30 uur aan i.p.v. 5 uur. Ook gunstig.
Om 23 uur tot 3: 40 uur slapen en om 4 uur weer vertrek naar het vliegveld.
Zondag 29 september.
Lekker uitgerust door het zeer lege vliegveld naar het vliegtuig. Frans en ik hebben op de slaappil lekker geslapen en de tijd vliegt om. We zijn 12 uur in de lucht en Lisette en Peter komen ons ophalen. Geweldig.
Wij kijken terug op een hele mooie indrukwekkende vakantie. Een prima reisleider, een leuk gezelschap. Het enorme land en de vele mensen en de enorme hoeveelheid nieuwbouw. Het is een rijk modern land met een grote diversiteit voor de toeristen.
De negatieve vooroordelen over China hebben wij niet ervaren. Hele vriendelijk, leergierige en behulpzame mensen. Een schoon land, ( op de openbare hurktoiletten na). Men spuugt nog soms op straat maar dat is om de keel te reinigen, zij vinden een zakdoek die je na gebruik weer in je zak of tas stopt juist vies. Vaak bordje, spugen verboden. Er zijn weinig fietsers op straat, maar veel scooters en een druk gebruik van bussen en de metro.
Wij vinden China een aanrader en hebben heel erg genoten van de reis waar we lang naar uitgezien hebben. Frans zet er nog wat foto’s bij want met zijn technische hulp is het voor ons en voor jullie een heel compleet persoonlijk verslag geworden.
Tot zover.
Warme groeten vanuit het vliegtuig op de terugweg naar Holland.
Frans en Ina.

• 29 September 2013 - 23:08

Gijs En Marga:

Hallo Ina en Frans,

Bedankt voor jullie mooie reisverslagen en foto's.
    Het was weer indrukwekkend.
    Een goeie vlucht naar Nederland, jullie zijn inmiddels onderweg, en tot ziens.

Lieve groet,
    Gijs en Marga.

• 30 September 2013 - 13:09

Hans En Marijke:

Hoi Ina en Frans,jullie zijn weer terug thuis,na hopelijk een goede vlucht zonder verdere vertragingen.Wat was alles super goed opgelost!!!!!Heel erg bedankt voor de mooie reisveslagern en fotoos.Tot horens,groet van ons Hans en Marijke.