Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Pingyao

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

12 September 2013 | China, Pingyao

Woensdag 11 september,
Pingyao
Gisteravond gingen we met de bus naar het station. Enorm groot en verschrikkelijk veel mensen die snel de trein moesten halen. Ze probeerden aardig voor te dringen maar mijn wapperende handje doet toch wonderen. Na 1,5 uur in de 1ste wachten konden we instappen. Omslachtig gedoe met kaartjes inleveren voor pasjes. Wederom een hele drukte en proberen bij elkaar te blijven. Het ging goed. Mark is 193 cm en heeft een knotstaartje, heel herkenbaar voor iedereen en wij waren volgzaam. In de trein die verschrikkelijk lang was, 800 m. vonden we onze gereserveerde plaatsen. Na wat schuiven en proppen konden we de 21 koffers kwijt in de rekken en onder bed. Ieder compartiment had 6 bedden en Frans en ik sliepen in het middelste bed. Met een trappetje op kon je er komen maar niet recht op zitten. Alles voor de nacht geïnstalleerd wat we nodig konden hebben en iedereen hield de kleding aan, broeksknoop en riem los en oordoppen in en slaappilwas was alles om een goede nacht door te brengen.
Wij waren de enige westerse en hadden erg veel bekijk van de Chinezen en er worden veel foto’s van ons gemaakt. Om 24 uur vertrok de trein. Toen ik wakker werd zat Frans al weer achter zijn elektronica in het gangpad. Had niet zo goed geslapen maar wilde ook echt geen pil. Het werd een hele bedrijvigheid door alle Chinezen die naar het sanitair (nou ja? ) gingen en uitgebreide ontbijten mee hadden.
Trotse één kind ouders wilde dat hun kindje op een westerse schoot op de foto gingen, zo ook bij Frans en mij. Leuk hoor.
Om 9:30 uur arriveerden we in Pingyao. Een stad waarvan de hele stadsmuur en binnenstad nog in authentieke staat zijn. Het staat op de Unesco wereld erfgoedlijst. De binnenstad is autovrij dus werden met golfwagentjes naar ons hotel gebracht. Daar eerst genoten van een machtig ontbijt. Daarna de stad enigszins verkend een plattegrond gekocht en toen werden losgelaten door Mark. Wij hebben eerst een klokkentoren beklommen waar we uitzicht hadden over de stad. Het is heel druk met Chinese toeristen want Pingyao was in de Ming dynastie 300 jaar lang, HET financiële centrum van China en schuin tegenover het hotel staat die éérste bank van China. Gidsen die dit met enorme luidsprekers de toeristen onder de aandacht willen zorgen over geluidsoverlast omdat er een aantal groepen staan die elkaar overschreeuwen. Tegen de middag werd het rustig en na 17 uur kwamen er opnieuw drommen mensen. Wij hebben even rust genomen, en de hele middag weer door de stad gezworven en hebben naast de gerestaureerde panden en straten en mooie pleinen ook heel veel vervallen huizen gezien. Door steun van Unesco wordt stad verder gerestaureerd. Het is nu eigenlijk al veel te druk en veel te veel souvenirshops. Je kon ook een kaart kopen om 23 Courtyards (Huis met mooie binnenplaats) te bekijken maar dan zie je te veel van hetzelfde. Leuk was wel dat we ook straat theater tegenkwamen in originele kledij. Het is een bijzondere historische stad. Maar nu te warm voor de tijd van het jaar. ‘s Avonds de ronde tafelmaaltijd die weer erg ” lekkel” was. Vroeg naar de kamer want we zijn moe van het geslenter.

Donderdag 12 september.
Vandaag hebben we weer een vrije dag en konden we een optionele excursie doen naar 2 bezienswaardigheden. Iedereen ging mee. De gids sprak behoorlijk Engels. Met een bus reden we in een uur naar een hele grote Qiao Jia Dayuan Courtyard. Een hele rijke familie die woonde daar in een soort gelaagd Chinees kasteel. Zij zijn rijk geworden door Tofoe en theehandel uit de 16de /17de eeuw. Het leek een groot heiligdom en was tegen een hoogte aan gebouwd. Hoe hoger, hoe dichter bij de hemel. In de hoogtij woonden hier de hele familie met 100 man en zo’n 1000 man aan personeel die in gebouwen ernaast woonden in soort gelijke bebouwing. Het was mooi gerestaureerd en het verschil tussen arm en rijk was toen waarschijnlijk wel héél erg groot. Daar na naar een Boeddhistische tempel gereden uit de 15de eeuw. Het stond er vol met beelden van Boeddha’s en Demonen. Het was weer erg heet weer 30 gr. en ik werd, ook al was het mooi, gewoon tempelmoe.
Met de gids gingen we nog een gewone woonwijk in . Wat een eenvoud van buiten, echte bouwvallen maar toch netjes van binnen en alles wat je in basis nodig hebt staat er in. Het is buiten erg stoffig maar er ligt geen vuilnis op de wegen.
15 uur waren we weer terug, even wat gedronken en binnen aan het verslag.
Vanavond, na het eten gaan we met de nachttrein naar Xian rond 7:15 uur.
Tot zover.
Hartelijke groeten van Frans en Ina.

• 12 September 2013 - 12:13

Lisette:

Lieve Pap en Mam,

Die nachttrein klinkt heel herkenbaar. En ook dat gevoel om zelf een attractie te zijn voor de locale bevolking.
    Ik hoop dat de tempelmoeheid niet te erg toeslaat en dat jullie nog wel van alle stadjes en plekjes kunnen blijven genieten.
    Veel plezier in Xi'an bij het terracotta leger, ben benieuwd wat jullie indrukken daar zijn.

veel liefs, Lisette

• 12 September 2013 - 12:27

Stef En Bea:

Hoi Frans en Ina,
    Wat heellijk dat het eten zo lekkel is. We denken wel dat je na dlie weken weel hunkelt naal een echte Hollandse pot.
    Dat terracottaleger hebben we een heel klein stukje van gezien in Assen, met Marloes. Lijkt ons zeer indrukwekkend.
    Veel liefs uit een druilerig Molengroet,
    Bea en Stef

• 12 September 2013 - 12:58

PIET EN NELLY:

HOI HOI Fans en Ina
    Wat een belevenissen, we lezen het iedere keer met heel veel plezier.
    Ja de nachtrein wat een belevenis, en dan op de foto met de kleintjes.
    Geniet van alles, maar dat zal wel.

Tot de volgende keer.
    Piet en Nelly

• 12 September 2013 - 14:10

Math En Nel:

wat genieten we toch van je verslagen, die nachttrein herken ik van Thailand,het zal wel vermoeiend zijn allemaal denk ik, maar je ziet wel wat.
    We merken dat jullie weer een mooie reis hebben, en geniet er van. thuis eet je maar weer hollandse kost, ik denk dat je dan geen chinees eten meer kan zien.
    Gr. Math en Nel

• 12 September 2013 - 15:19

Willemijn:

Hoi Ina en Frans
    Wat leuk om te lezen dat jullie zo genieten
    Lekker warm weer maar wel vermoeiend
    Maar jullie doen wel veel op zo'n dag
    Jullie zien een hoop mooie dingen
    Nou groetjes uit bewolkt hoorn
    Willy en Peter

• 12 September 2013 - 15:38

Gijs En Marga:

Hey Ina en Frans,

Begrijpelijk hoor Frans dat je slecht hebt geslapen in de trein.
    Daar heb ik in de trein naar Frankrijk al moeite mee, laat staan in China.....
    Grappig dat jullie verslag van vandaag al binnen is, terwijl het hier, nu ik het verslag lees, net halverwege de middag is.
    Jullie zijn de tijd even vooruit. Fijne avond, gezellig met elkaar eten en tot het volgende reisverslag.

Lieve groet, Gijs en Marga.

• 12 September 2013 - 19:43

Josine:

Lieve Pap en Mam,

Wat een belevenissen zo midden tussen de Chinese bevolking!
    Pingyao even gegoogled, dat ziet er prachtig uit!
    Ik hoop dat het vannacht weer goed gaat in de trein en nog iets beter slapen.

Het klinkt zo alsof het met het 'vieze China' wel mee valt dus?

Blijf genieten!
    Liefs Josine

• 12 September 2013 - 22:53

Marloes:

Lieve pap en mam,
    Wat heerlijk om weer een verslag van jullie te lezen. Sinds vorig jaar kan ik me goed voorstellen hoe het er aan toe gaat. Jullie helemaal high van de unieke omgeving, veel nieuwe indrukken en nagekeken worden door de lokale mensen. Ik snap ook wel dat je (nu al) tempel moe wordt. Ik heb op aanraden van Josine ook even gegoogled. Wat een mooie stad is pingyao! Hebben julllie nog zo'n typische lamp meegenomen voor thuis?
    Ik ben benieuwd wat voor een indruk Xian geeft met zijn terracotta leger. In Assen vond ik die paar beelden al ongelooflijk mooi en indrukwekkend. Is zo'n groot leger vele malen indrukwekkender? Of schaad de overdaad van de beelden het meesterschap van de beeldenmaker? (Een soort van tempelmoe).

Ik kijk alweer uit naar jullie nieuwe verslag.

Liefs Alex, Marloes en Anna

• 14 September 2013 - 11:15

Hans En Marijke:

Hoi Ina en Frans,hoop dat jullie een betere nacht in de trein hebben gehad,zeker Frans!!Maar wel een enorme belevenis!!!!!We zijn benieuwd hoe het Terracotta leger in het echt overkomt bij jullie!Super,dat het eten jullie zo goed bevalt hoor,en met stokjes!!!!Geniet maar van de vele indrukken!Wij zitten hier in een nat,heeeeeeel nat Heerhugowaard!Liefs en tot de volgende keer,Hans en Marijke.

• 14 September 2013 - 12:14

Ro En Astrid:

Hoi Ina en Frans, als je dit zo leest is het wel een geweldige belevenis. veel indrukken. denk dat de trein al een belevenis op zig is. erg leuk die blog van jullie super. geniet er nog even lekker van . voor dat je het weet is het weer voor bij. voor het weer, hoef je niet terug. gr van rob en astrid.