2e bericht - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Frans en Ina - WaarBenJij.nu 2e bericht - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

2e bericht

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

01 Maart 2011 | Indonesië, Jakarta Pusat

2de bericht; naar Jakarta.

Dag 6 vrijdag 25 febr.

Hallo allemaal.

Bedankt voor alle leuke reacties.

Van Samosir naar Payabungan.
Vannacht heerlijk geslapen en we voelen ons goed uitgerust. Om 6:30 uur vertrokken we met de boot van het eiland naar het vaste land. Vanaf de boot genoten we van de prachtige zonsopkomst, de mooie rode gloed die over het water scheen en hele mooie wolken. In de verte zagen we een actieve vulkaan met een rookpluim er uit komen. Dat zagen we 2 dagen eerder ook vanaf het terras maar dat was een andere.
Het werd een lange reisdag. We reden langs veel sawa’s ( = natte rijstbouw) die begin van de dag nog vrij vlak waren maar later, tegen de hellingen en bergen aan, zijn ze terrasvormig. De dammetjes van de percelen hebben dan soms van die mooie gebogen vormen. Er staan palmbomen bij , vaak een huisje en op de achtergrond de bergruggen van het oerwoud.
Zo verwachtten wij “ het Indonesiëgevoel” en dat is dit, maar er komt nog veel meer.
Ook hier staan zeer regelmatig Batakhuizen met de zadeldaken. Ze hebben niet meer de originele palmbladeren daken maar bijna allemaal de roestige golfplaten. Alleen waren ze moeilijk op de foto te krijgen, of ze stonden we te dichtbij of verder weg met bomen erom heen. De bus rijdt pittig door dus zijn heel wat pogingen mislukt. Leve de digitale camera.
De koffie, we nemen doorgaans thee, dronken we in een plaats waar ook markt was. Het was er heel druk, overvol met koopwaar ook van het platte land, en heel warm. De mensen zijn heel aardig en begroeten je uiterst vriendelijk en willen graag op de foto. Vooral de trots op hun kinderen laten ze blijken. De kinderen staan ook langs de weg te zwaaien en hallo te roepen. De volwassenen kijken ook blij en we voelen ons als toeristen welkom = Selamat Datang. Het lijkt of hier weinig toeristen komen. We hebben 5x een stop gemaakt, o.a. bij een ananasplantage.
Aan een paar kinderen hebben we, bij een korte stop, nog schriften uitgedeeld die als speelgoed een lange tak hadden, een dwars takje erop als stuur een wieltjes gemaakt uit geknipte badslippers die met aan het eind van de stok met een spijker vast zat. Hij rende met dat mobiel. Hoe eenvoud, plezier kan geven.
Een aantal keer reden we het gebergte over maar daar boven was de weg vaak heel slecht, soms zonder asfalt. Het landschap was idyllisch. Op het eind viel de motor van de bus 2x uit maar deed het gelukkig weer snel. Als het al bijna schemerig is voelt dat niet lekker. 19:00 uur in het hotel aangekomen. Daarna weer met de bus naar een grote eetgelegenheid en waren om 22 uur weer terug. Het was de hele dag mooi weer 32 gr. maar wel een lange dag.

Dag 7 zaterdag 26 febr.
Naar Bukattinggi.

Heerlijk geslapen. Om 8 uur vertrokken. Om 10 uur kwamen we aan bij restaurant Wisman. Thee gedronken en daarna een wandeling, met een gids Hassan, door de omgeving.
We hadden begrepen dat, dat door de rijstvelden was. Maar we kregen uitleg van een jonge gids over rubber tappen ( latex) en liet ons proeven van de kaneelboom. Kaneel komt van schors van een boomstam. Verder liepen we naar de Kampong waar hij woonde. Zijn zus van 19 jaar liep ook mee. Ze vroeg van alles aan mij, waarom wij naar Sumatra kwamen en dat we wel rijk moesten zijn. Zij vond mijn huid zo mooi. Ik zei dat ik graag wou graag met haar ruilen, dat wou zij ook. Ik vond het heel leuk meisje en ze had zo’n lieve bescheiden lach. Ze heette Yanti. In de kampong konden 20 min. rond lopen dus vroeg ik aan haar of zei ons wilde rond leiden. Er woonde ongeveer 100 mensen. Zij vertelde alles is zo goed mogelijk Engels. Dat studeerde zij en daarom wilde ze met toeristen oefenen en liep daarom met haar broer mee. Die studeerde voor leraar Engels. Op een gegeven moment kwamen er een paar kinderen aan, Dat was voor Frans en mij ”de” gelegenheid om pennen en potloden en notitie boekjes uit te delen. ( Ik had,op advies van een kennis, voor vertrek een heleboel gekocht bij de Action). Ik begon te delen mar binnen een mum had ik de hoeveelheid van een hele schoolbus om me heen. Het werd een hele aanval en sommige brutale jochies trokken het zowat uit mijn handen. Pen, pen, schreeuwden ze luid in koor. Eén bos begerige handjes voor me. Ik kon niet meer zien wie wat had maar ik had nog meer maar ze zaten zo dicht op me dat ik amper nog wat uit de tas kon pakken. Juist de niet zo opdringerige typetjes gaf ik wat. Uiteindelijk was ik 36 potloden met gum, 36 kleurpotloden 8 puntenslijpers. 12 balpennen en 18 notieblokjes kwijt. Wat een hectisch gebeuren, ik was er doodloof van. Het erge is dat sommige toch niets hadden en anderen dubbel. Toen ik dat later zag heb ik dat teruggenomen en aan de ander gegeven. Ik had toch een dubbel gevoel over het gebeuren en ga dit niet meer zo doen. Zoveel kinderen had ik in dat kleine dorpje niet verwacht. Waar de groep weer bij elkaar kwam, zeiden ze dat de kinderen daar zojuist een dankliedje, op wijze van Vader Jacob, hadden gezongen. Jammer dat ik dat gemist heb. We hebben daarna het huis van de dorpsoudste bekeken en ik mocht ook het huis van Yanti van binnen zien. Ze wilde op de foto en ging er als een heuse fotomodel voor staan. We hadden gewoon een click. Ik zou haar zo mee willen nemen, maar ja, 20 kilo is de limit. Wij hebben nog meer dingen bekeken en in het restaurant van een heerlijk buffet gegeten. Yanti en ik hebben onze mail- adressen en we houden contact. Waarschijnlijk zal ik haar nooit meer zien dus hebben we elkaar een flinke knuffel gegeven. Wat een leuk meisje.
Met de bus gingen we verder naar warmwaterbronnen. Het stoomde behoorlijk. Vervolgens naar Bonjol, waar de evenaar loopt. Daar zouden we een paar kunstjes te zien krijgen van een gids. Helaas was het flink gaan regenen en er was geen gids. Een tijd gewacht, foto’s gemaakt, T-shirt gekocht en toch maar de bus in. Sandra,het vliegtuigmeisje ( een bijdehandje) had aan een van de T-shirt verkopers om een ei gevraagd. Die was er mee teruggekomen en zij heeft de proef met het ei op de evenaar gedaan. Het lukte meteen, het ei valt niet om omdat er op de evenaar geen zijwaartse aantrekkingkracht is. Jammer dat we dat niet meegemaakt hebben. Ik wist niet van die truuck af maar Frans wel, hij weet veel.
Verder weer met de bus door de bergen en langs vele rijstvelden gereden tot we in de grote plaats Bukattanggi aankwamen. In dit gebied woont de Minangkaboustam. Jan heeft er over verteld dat het een zeldzaam Matriarchale cultuur is.
Het hotel moet erg gehorig zijn maar wel netjes. In de avond naar een eetgelegenheid gezocht en vonden uiteindelijk iets met mooi uitzicht over de stad. Het zat vol jongeren, kneiter harde muziek en matig eten. Maar met Frits en Ria hadden we het gezellig en gingen op tijd weer naar onze kamer.

Dag 8 Zondag 27 febr.
Goed geslapen en heerlijk uitgebreid ontbeten.
Om 8.30 uur gingen we met 14 man + Jan en 2 gidsen een fikse wandeling door de Nyarai Canyon maken. Het zou een zware tocht worden van en dat werd het ook vooral voor de mensen met korte pootjes. Eerst liepen we naar een panoramapunt waar we de Canyon konden zien en de riviervertakkingen. Daar waren ook veel apen dus dat leverden leuke plaatjes op. De afdalingen van 200 meter waren heel stijl evenals de stijgingen. Het was glibberig dus moest je goed je evenwicht zoeken en de natuurlijk treden waren soms wel 80 cm. Toen we de rivieren overstaken hebben we onze Teva sandalen aangedaan want het water was tot op je kuiten. De rivier was erg bevuild met plastic en andere rotzooi. Van Dodi, de gids, hoorden we dat 2 dorpen met de aardbeving van 2009 in de rivier gestort waren en 300 doden. Ik vond al raar dat ik kinderschoentjes tegenkwam. De regering ruimt het niet op omdat het geen geld oplevert. Toen we weer naar een hoger gedeelte klommen hebben we bij familie van Dodi een Noodlesoep gegeten. Allemaal schoenen uit en op de grond zitten. De tocht voort gezet. Het was voor 4 mensen eigenlijk niet te doen. Die moesten steeds een kontje hebben en omhoog getrokken worden, zij waren bekaf. Toen naar een ander dorp gelopen en hebben we hele stukken over de dijkjes tussen de rijstvelden gelopen met een berg op de achtergrond. Kregen uitleg over rijst , andere planten en kruiden. Toen nog door een bamboebos inclusief apen. Als laatst moesten we nog over een bamboe brug lopen en toen waren we weer bij een weg.
Het was heerlijk om na 2 dagen bussen een hele dag in de natuur te wandelen. We werden opgehaald door een open vrachtauto voor grintvervoer. Daar moesten we in staan en goed vasthouden onder her rijden. Onze hoofden en armen staken er nog bovenuit. De voorbijgangers lachten om het hilarische gezicht en wij natuurlijk ook. In het hotel hebben e onze rust genomen want ’s avonds hadden we en originele MInangkabouwse rijsttafel . Om 18 uur vertrek want we gingen eerst weer naar het panoramapunt om vliegende honden te spotten. Die vliegen als het schemert. We hebben ze van een afstand gezien en kunnen een spanwijdte hebben van 1 meter. Daarna eten bij Dodi thuis . Zijn vrouw had met hulp 12 gerechten bereid +3 soorten fruit. Het stond op een wit laken op de grond en wij met 15 man er omheen zitten. Het was heerlijk en een bijzondere beleving.
Daarna konden we in de stad nog naar een dansvoorstelling maar wij hadden daar geen zin in en hebben met een stel nog op het terras gezeten en alvast de koffer ingepakt. Achteraf hoorden we dat het geweldig was. Ach, je moet keuzes maken.

Dag 9 maandag 28 febr.
Naar Padang en vliegen naar Jakarta.
Vannacht slecht geslapen door kletterende regen op een plastic afdak boven onze kamer en om 3 uur begon de airco die buiten naast ons raam was enorm te razen. Ondanks slaappillen en oordoppen kon je aan dit geluid niet ontkomen, zelfs Frans niet. Ik heb Jan erover aangesproken en gevraagd of hij dat wil melden.
Na weer een mooie tocht kwamen we bij het vliegveld aan. Daar moesten we nog 1,5 uur wachten. Ik was van plan om dit verslag te typen maar we zaten zo gezellig aan een lekkere cappuccino dat ik het uitstelde naar vanavond.
Om 15 uur landden we in Jakarta. Door wordt je op weg naar het hotel meteen geconfronteerd met krottenwijken en wolkenkrabbers op de achtergrond. Het Batavia hotel is luxe. Vanavond ook heel luxe gegeten in de Batavia club. Daar heerst een luxe jaren 30 sfeer, erg leuk en was gezellig Frans heeft er weer een stuk voor zijn verhaal bij (wordt vervolgd). Morgen verkennen we Jakarta.
Tot zover onze belevenissen.

Wat leuk dat er al zo gereageerd is, wij konden het wel ontvangen maar geen bericht verzenden.
Antwoorden n.a.v. bericht 1.
Plaats, Bukit Lawang ( 2006 een grote aardbeving geweest).
Ik neem zo nodig een slaappil.
We waren 6 meter van de oerang oetangs af.
De temp. ongeveer 30 gr.
We hebben een gezellige groep zonder uitzonderlijke of hinderlijke figuren. Ton is 204 cm lang, met deze reus willen ze steeds op de foto en hij lacht altijd.
We hebben het heerlijk naar onze zin en genieten van de warmte.
Hopelijk lukt het nu met onze foto,s.
Veel liefs en hartelijke groeten van Frans en Ina.

  • 01 Maart 2011 - 13:19

    Lisette:

    Lieve Pap en Mam,

    Wat een geweldig avontuur beleven jullie daar. Fijn dat jullie het Indonesie gevoel al helemaal hebben, zo in de rijstvelden. Ik ben zeer benieuwd naar alle foto's en ook naar ons nieuwe zusje...

    Hier alles goed, veel liefs, Lisette

  • 01 Maart 2011 - 16:54

    Josine:

    Hey pap en mams!

    Wat leuk om jullie enthousiaste verhaal te lezen. Wat een geweldig avontuur met zo'n wandeling. Die bamboe brug ziet er wel spannend uit.
    En zo'n gezellige groep is natuurlijk helemaal leuk.

    'T is hier in NL erg koud. 2 graden... brrrr.
    Ga nu lekker eten, mie! (voor het indonesie gevoel :D)

    Liefs!

  • 01 Maart 2011 - 17:37

    Annemiek En Simon:

    We genieten zo, een beetje met jullie mee, van het echte Indonesië.
    Wij willen jullie nog even feliciteren met jullie trouwdag 33 jaar?
    Wat gaat de tijd. Lekker genieten !
    Liefs en groetjes, Simon en Annemiek.

  • 01 Maart 2011 - 18:46

    Stef En Bea:

    Inderdaad, van harte met jullie 33e trouwdag!~En wat een prachtige reis maken jullie. En wat dat meisje betreft, best een leuk nichtje, hé Lisette?
    Wij zitten nu in Javea en ook hier vandaag 30 graden in de zon!
    Veel liefs en plezier.

  • 01 Maart 2011 - 21:29

    Hanneke & Max:

    Ina, wat heb je al een uitgebreid reisverslag gemaakt. Jullie zijn net 10 dagen weg en hebben al heel veel gezien en meegemaakt. De hangbrug van de eerste dag vond ik best pittig, maar nu ik die bamboebrug heb gezien lijkt me die nog heftiger.
    En dan morgen jullie trouwdag in Jakarta. Dat hadden jullie 33 jaar ook niet kunnen bedenken.
    Frans & Ina, ga vooral door met genieten. Wij kijken alweer uit naar het volgende verslag.


  • 01 Maart 2011 - 22:17

    Peter En Annie:

    Wat ontzettend leuk om jullie avonturen te volgen. En we genieten van de mooie foto,s. Geniet verder van deze mooie reis en tot mails.

  • 02 Maart 2011 - 09:07

    Ada:

    Het is hier nu 10.00 uur en ik zit aan een bakkie, bedenk dan dat het jullie trouwdag is. Van harte hoor! Wel bijzonder om het op zo'n manier te vieren. Wij hebben onze trouwdag afgelopen week gevierd in Katwijk bij de musical Soldaat van Oranje. Erg verrassend. Wij genieten van jullie belevenissen! Je maakt zo heel wat mee, en de reis is nog lang niet ten einde. Veel plezier nog.

  • 02 Maart 2011 - 09:56

    Pieter En Nelly:

    Geweldig,de reis is nog lang niet voorbij en voor ons komen ook weer herinneringen voorbij. Heel bijzonder !! Zie jij kinderen als Marjon of Suzanne daar ronddwalen ? Zeker nu jullie op Java zitten en op plaatsen zijn
    waar wij ook geweest zijn.
    Liefs en veel plezier gewenst,

    Pieter en Nelly

  • 13 Maart 2011 - 17:26

    Esther:

    Oké, ik loop een beter achter met het volgen van jullie reis verslagen, maar doe mijn best om bij te komen.

    Erg leuk om jullie verhalen te lezen!
    Wat betreft de truuckjes op de evenaar, ik ken ze allemaal ;). Ik heb zelfs dat ei op een spijker weten te zetten en heb ervoor een certificaat gekregen. haha als dat geen prestatie is. Wel jammer dat de gids al weg was, want het is best een leuke ervaring.

    Ik lees ook dat jullie er een dochter bij hebben, nr4, ben benieuwd.

    Heel veel plezier nog!!! Geniet ervan.
    En ik zal nog even verder gaan met het lezen van de rest van de verslagen.

    Groetjes uit een (op het moment) bewolkt Aruba!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans en Ina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 40234

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2014 - 06 November 2014

Rondreis India en Nepal

06 September 2013 - 30 September 2013

Rondreis China

29 Januari 2012 - 20 Februari 2012

Zuid-Afrika

20 Februari 2011 - 19 Maart 2011

De gordel van Smaragd

16 Februari 2007 - 14 Maart 2007

Vietnam - Cambodja

Landen bezocht: