7e Bericht Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Frans en Ina - WaarBenJij.nu 7e Bericht Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

7e Bericht Lombok

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

15 Maart 2011 | Indonesië, Lombok

7de bericht. Bali – Lombok.
Dag 21 Zaterdag 12 maart.

We hebben de ochtend nog voor onszelf hier op Lowina Beach. Het is licht bewolkt en warm. De zee bleef en is nog steeds kalm. Dus niets was hier van de tsunamie te merken en we hebben heerlijk geslapen. We hebben genoten van het ligbed want wij willen toch wel met een licht tintje thuis komen en relaxen.
Om 13 uur vertrokken we met de bus naar Ubud. Dat is een grote plaats midden op Bali en het ligt hoger. We hadden een lokale gids mee. Hij sprak met een behoorlijk accent Nederlands en elke zin begon en eindigde hij met een lange JAAAA. Dat werkt aanstekelijk dus wij antwoordden met dezelfde jaaaa. We reden door de mooiste terrasrijstvelden van Bali en we hadden ook een fotostop bij makaken apen. We bezochten het Ulum Danu Beratan Tempelcomplex. Daar waren ceremoniën aan de gang met mensen in prachtige gewaden.
In Ubud hebben we een heel fraai Balinees hotel in het centrum. De kamer is gericht op de binnentuin met veel beplanting en zwembad voor de deur. Grote klamboes om onze ruime bedden. ’s Avonds met een stel gegeten. Met Nardi en Marijke een afspraak gemaakt om een auto met chauffeur te huren voor morgen.
Dag 22. Zondag 13 maart .
Om 9 uur vertrokken we met het busje, (de hele dag voor 35 euro). Op aanraden van de chauffeur gingen we eerst naar een dansvoorstelling, de Barongdans. Een oude mythe uit het Hindoe geloof. Uiteraard weer onder begeleiding van een gamelanorkest. Er speelden veel mooie danseressen een draak en een aantal Demonen in. De eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Het duurde maar één uur maar lang zat. Wij zijn nu helemaal klaar met deze dansen en de gamalan.
Het doel van vandaag is om een hotel/resort in Sanur te bekijken om eventueel te overwinteren. Nardi had het adres van een kennis. Sanur ligt aan de zuidkant van Bali. Wij wilden ook wel een idee krijgen van het eiland Bali.
Het zag er heel goed uit en een gunstige ligging . We hebben ook Nederlanders gesproken die er al een paar jaar komen en zeer tevreden zijn. Wij zullen het verder overwegen.
Daarna naar Kuta gereden wat een veel grotere stad is, daar geluncht en over de markt gelopen. Het is er druk met toeristen op straat.
Toen wilden we het Birdpark bekijken maar de entree was giga hoog dus sprongen we weer in de bus. Op naar het zilverdorp Celuk. Wij een grote zaak in waar 6 meisjes ons welkom lachten want wij waren de enige “mogelijke” klanten. Frans en ik wilden voor onze dochters zilveren kralen kopen. Dat hadden ze niet en al het andere was peperduur. Daarna zijn we naar de Olifantentempel gegaan. Het lag in een mooi stuk natuur en hebben bij Boeddha geofferd. We hebben hier mooie plaatjes geschoten van o.a. oude mensen. Hier stikte het ook weer van de souvenirshopjes. Het was warm en zonnige en we besloten dat we vroeger naar het hotel wilden. Om 17 uur weer terug. Daar lekker bij het zwembad gezeten met een kop thee. ’s Avonds met een stel gegeten en om 10 uur vielen onze luiken dicht.

Dag 23 Maandag 14 maart.

Gisteren hadden we met 10 man afgesproken om vandaag een Cyclingtour te doen. Om 7:30 uur stonden we klaar en met een gevuld busje reden we gedurende een uur naar de Batur vulkaan. Deze heeft het grootste kratermeer die in 1963 nog uitgebarsten is. Wij ontbeten op het terras ( o.a. Bananenpancakes) met een prachtig uitzicht over de vulkaan en het meer. De gids Joe vertelde ons uitgebreid over de omgeving en de bewoners. Met het busje reden we daarna naar een koffiebranderij waar de zeer speciale Luwak coffee gemaakt wordt van kattenshit. ( google). Het is de duurste koffie die er is. Het was wel speciaal maar geen aanrader. Ook van andere soorten konden we proeven. Het hele proces heeft hij uitgelegd een nog verschillende kruidenbomen en planten laten zien.
Toen naar de fietsen, het waren Mountenbikes. Ieder zocht een gepaste uit en gewapend met water en helm sjeesden we de berg af. We hadden zo’n 25 km te gaan. We hadden stops bij een dorpje (een gemeenschap) waar Joe alles over vertelde en hoe zo’n hindoe cultuur en religie geleefd en beleefd wordt , incl. alle ceremonies. Het was heel interessant. Daarna weer door racen, alleen maar bergafwaarts, zien jullie ons al gaan? We hadden nog 2 fotostops maar helaas werden we verrast met een tropische regenbui. De 2 andere begeleidende gidsen hadden poncho’s mee. Zo gingen we even later als een gekleurd lint door de smaragdgroene rijstvelden en de kleine ommuurde dorpjes waar kinderen ons de “high five” toestaken. Het was een hele bijzondere tocht en zelfs de kuilen in de wegen werden door mij als soort Jumping Amsterdam ervaren. Om 2uur stopten we en konden we het busje in om naar de lunchplaats te rijden. Dat was werkelijk voortreffelijk. Gelukkig had ik droge shirts mee want bij het opstaan vanmorgen regende het ook. De wandeling door de velden ging vanwege de regen niet door. Om 15:30 uur waren we weer bij het hotel. Na een douche zijn we naar het Paleis gelopen en nog even over de markt voor de laatste souvenirs. Toen weer één uur terug gelopen naar het hotel. Hè hè wat een actieve dag. ´s Avonds met z´n tweeën gegeten want we wilden maar een beetje. Dit verslag wilde ik maken en op tijd naar bed want morgen gaat de wekker om 5:30 uur en moeten we uit de veren. Wij gaan dan naar Lombok.

Dag 24, Dinsdag 15 maart.

Inmiddels zijn we op Lombok aangekomen. Het was een uur met de bus en om 9:15 uur vertrok de boot uit de haven. Hij deed er 5 uur over. Je kon niet onderuit zitten en de lokalen lagen op de 2 pers. bankjes. Uit eindelijk ben je wel gaar. De zee was rustig maar zonnen op het dek was er niet bij.( dan verbrand je levend). Er waren veel Backpackers aan boord. Om 14: 15 uur liepen we de haven binnen en na 1 uur rijden kwamen we in een heel luxe nieuw resort aan, The Jayakarta Resort( google). Het ligt pal aan het strand en we hebben heel wat palmen voor het balkon maar zien de zee. Dat is goed ook want er staat eer flinke wind vanaf zee. We nemen nu even rust met een potje thee. Het nadeel van dit hier is dat het 4 km van Senggigi stad af ligt. We moeten dus een taxi of paardenkar nemen om er te komen. We hebben een folder gekregen over uitstapjes en snorkel mogelijkheid. We gaan eerst hier maar eens de boel verkennen en een strandwandeling maken en daarna dit bericht verzenden, dat kan op de kamer. We lezen dan ook jullie reacties.
Tot zover. Hopelijk ook alles goed met jullie?
Hartelijke groeten van Frans en Ina.

• 15 Maart 2011 - 15:23

Lisette:

Lieve Pap en Mam,

Wat een heerlijk verhaal weer. Jullie genieten met volle teugen, en wat een mooie foto's weer. Ik kan me goed voorstellen dat jullie veel 'mooie' oude mensen hebben gezien daar.

Pap je lijkt wel een beetje op Lonnie zo op de foto.

Hier gaat alles prima, druk maar goed. Geniet van jullie laatste dagen, en tot zaterdag.

dikke kus, Lisette

• 15 Maart 2011 - 15:23

Lisette:

PS. zijn jullie zo verslingerd dat jullie voortaan op bali gaan overwinteren? ;)

• 15 Maart 2011 - 17:24

Esther & Ruben Foppen:

Als ze dan toch overwinteren in een huisje, heb je nog een mooi vakantie adresje voor de winter Liset ;).. Oh en ik ga wel mee :P.

Het is weer een prachtig verhaal, en op een moutianbike, hihi, vel cool!
    Mijn intresses om die kant eens op te gaan worden zo wel een beetje opgewekt.

En wat zijn ze toch lekker he, die bananenpannekoeken.

Geniet nog even van de laatste dagen!!! En alvast een goede vlucht richting huis!

Liefs, Esther.

• 15 Maart 2011 - 21:24

Math En Nel:

Wat zijn jullie weer sportief bezig, misschien wel goed na al dat lekkere eten. Wat ziet Frans er mooi uit op de foto.Die koffie van kattenshit lijkt mij toch niet lekker. volgens mij verlangen jullie na deze lange tijd naar hollndse kost. geniet nog van de laatste dagen.
    En tot ziens weer. Gr. Math en Nel

• 16 Maart 2011 - 15:39

Ton En Jos:

Hoi luitjes,
    zo te lezen hebben jullie een heleboel gezien en meegemaakt.
    een rustige vakantie is het niet geweest, maar thuis kan je weer lekker bijkomen. Ook wij hopen dat jullie een goede vlucht terug hebben en misschien wat kunnen slapen. Nog heel veel genieten maar de laatste dagen en tot volgende week. Jammer he dat het weer voorbij is, maar aan alles komt nu eenmaal een eind.
    Liefs Ton en Jos.

• 16 Maart 2011 - 17:43

Stef En Bea:

Hé, Frans, die hoofdtooi staat je goed, maar sandalen met sokken, dat kan niet hoor!!!!!
    En overwinteren op Bali, wat een nieuws! We houden de berichten hierover nauwgezet in de gaten.
    En met ons gaat alles goed, eind van de week gaan we naar Granada.
    Goede terugvlucht en veel liefs,
    Bea en Stef

• 17 Maart 2011 - 18:11

Josine:

Hey Pap en mam,

Wat hebben jullie weer een hoop leuke dingen mee gemaakt, helaas zit het al weer bijna op ;(

En wat ziet dat Resort er prachtig uit!

Als ik google op kattenshit, krijg ik alleen maar berichtjes van mensen die last van hebben... ;)

Een hele goede reis terug! Tot zaterdag ochtend, ik zal jullie op halen.

Liefs Josine

• 17 Maart 2011 - 19:39

Agnes En Rob:

Hallo luitjes,
    Wat een leuke verhalen heb je geschreven en de foto's geven ook een mooie impressie van jullie reis. Veel plezier nog in de resterende periode en een goede terugreis toegewenst. Dikke kus Rob en Agnes