Van Dali naar Yangshuo. 19 sept t/m 22 sept. - Reisverslag uit Dali, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Van Dali naar Yangshuo. 19 sept t/m 22 sept. - Reisverslag uit Dali, China van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Van Dali naar Yangshuo. 19 sept t/m 22 sept.

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

24 September 2013 | China, Dali

Donderdag 19 september. Naar Dali. t/m zondag.
Allereerst bedankt voor de leuke reacties. Leuk dat jullie meereizen.
Na een ochtend in de bus kwamen we in Dali aan. Niet zo’n hele grote stad, maar het hotel waar we in terecht kwamen was enorm. De foyer leek zo groot als een arena, de gangen er om heen en 6 hoog. Prachtig houten balustraden en de kamers waren ook prima. Meteen weer naar beneden om met Mark naar Jim te gaan voor de lunch. Jim is een Tibetaan en heeft een B&B en restaurant waar je Tibetaanse gerechten voorgeschoteld krijgt. Het was buitengewoon heerlijk. Jim is tevens gids voor Djoser en morgen gaan we met hem op stap. Mark maakte ons daarna wegwijs door de stad. Het centrum ligt 20 min. van het hotel. We hebben met Els en Thijs rustig langs de souvenirs winkeltjes en restaurantjes gewandeld. Het was erg druk op straat met toeristen en het weer was heerlijk warm. Om 16:30 uur waren we weer terug in het hotel want we hadden afgesproken om naar de Spa en massage te gaan, dat leek ons wel lekker. Om 17 uur moesten we alle 4 naar een aparte ruimte met een rustig muziekje met tjilpende vogeltjes. Er stond Een bad klaar met drijvende mooi fel gekleurde bloemen en groene blaadjes. Het zag er heel leuk uit. Lekker warm en na 20 min. relaxen moest je uit bad. Dan lig je daar in je uppie, heb nog wat water bijgevuld om helemaal onder te liggen maar dat lukte toch niet. Ik begon me na 10 min. in die vijver toch te vervelen. Met een beetje plonzen dreven er blaadjes op mijn borsten. Zo kwam ik op het idee om er een leuk biedemeiertje op samen te stellen. Wat zag dat er gezellig uit zeg met die gele, oranje en rode tropische bloempjes. Helaas, geen foto en niemand heeft het gezien want na één dolfijnenduik was alles in de golfslag verdwenen. Zo waren de 20 min. snel om en na de douche moest je een pakje aan trekken voor de massage. Het witte pakje van waveltjes stof was net een judopak maar dan met korte mouwen en korte pijpen. Gelukkig heeft niemand dit gezien want ik zag er niet uit. Eerst een kommetje thee gedronken en daarna werd ik flink onder handen genomen. Zonder olie vond ik het toch een wat stroeve behandeling maar wel lekker ontspannend. Het pakje bleef aan. Na 100 min. stond ik weer buiten. Frans vond het heerlijk en is opslag van zijn pijnlijke bovenbeen af. Hij zit er nog wel aan hoor. Terug naar de stad hebben we een lekkere salade genomen. Tijdens het eten viel er een tropische bui. Zeer nuttig hier voor het doorspoelen.
Vrijdag 20 september. Dali.
Het ontbijt in het hotel is voor de Chinezen geweldig. Welgeteld 31 schotels waar ze uit kunnen kiezen. Wij wat wit brood met gebakken ei en jam, slappe koffie, thee, sapje en wat fruit. Wij hebben daar overigens wel voldoende aan.
Om 9 uur stond Jim voor en maakten we deze dag een plattelandstoer.
Eerste fotostop bij 3 Pagodes. Daarna op een landweggetje en vertelde hij over de gewassen, maïs en tabak. De regering bepaald hoeveel en van wat er verbouwd moet worden.
Daarna naar een markt die half overdekt was. Maar goed ook want het miezerde. Leuke foto’s gemaakt van de vrouwelijke lokalen die daar in hun traditionele kleding hun groente, vis, kip en eieren verkochten. Els, Nellie en ik hebben dezelfde interesse en waarschuwen elkaar als we weer een leuk oud vrouwtje of mannetje zien. Soms willen ze niet op de foto en draaien ze hun hoofd weg. Aan de welwillenden tonen we het resultaat en zij moeten daar vaak hartelijk om lachen. Dat zou een nog mooier plaatje opleveren maar we zijn al dik tevreden. Mark zei al dat er een nog leuker dorp komt. We laten ons verrassen. Jim vertelde ons over het dorp en we liepen naar het andere eind. Daar stonden 5 paard en wagentjes voor ons klaar. We reden een stuk door het open land en stopten bij een bedrijfje, die buiten lange slierten mie droogt over lange stokken. Een teken dat het droog blijft. We reden naar de boot waarmee we over het Erhai meer voeren naar de overkant, dat is 8 km. Het meer is 49 km lang. Op de boot kregen we de lunch. Mark en Jim hadden dat meegenomen in soort “tafeltje dek je” bakken. Het was en heerlijk. Door de bewolking hadden we geen zicht op de bergen rondom maar het weer was aangenaam.
Aan de overkant moesten we het dorp door en daar stond de bus klaar. Toen langs de kust naar het volgende dorp. Daar was op een plein een markt waar bijna alle mensen in klederdracht van de “Bai” minderheden liepen, net als bij de eerste markt. Ontzettend mooi dus wij gingen helemaal los. Een half uur de tijd kregen we en daarna een verrassing. Na een stukje lopen stond er een open vrachtwagentje, met en tuf tuf pruttel oude tractor motor voor op, voor ons klaar. We stonden hoog en erg krap op elkaar. Er was geen zeil overheen zodat we ons aan de stangen konden vast houden en uitzicht hadden. Het moet er zeer lachwekkend hebben uitgezien want we hadden veel bekijks. Net buiten het dorp was de weg zeer slecht, diepe kuilen en grote plassen erin. Het enorme gehobbel werkte op de lachspieren. We stopten bij een taoïstische tempel daar stond de thee voor ons klaar, hele kleine kommetjes. Weer uitleg en nog een keer thee. Dit kwam een heel oud mannetje inschenken. Hij was 88 jaar en opeens zag ik dat hij 2 duimen had aan zijn rechter hand. Ik vond dit wel een boeiend bouwfoutje en vroeg aan Jim of ik er een foto van mocht maken. Daar was de oude man zelfs trots op en liet zijn hand aan beide kanten fotograferen. Hij wilde net een sigaretje opsteken die hij al tussen zijn vingers had. Ik merkte met humor op dat zo’n 2de duim wel handig is om een sigaretje tussen te steken. Kan je even goed door werken.
Er wordt hier veel gerookt en het kost hier bijna niets, 30 cent per pakje.
Daarna liepen we het dorp door. Het ziet er arm uit. We stopten bij een boertje op een binnenplaats waar Jim voor ons allemaal een appel ging schillen. De kluif moesten we bewaren, dat werd aan de varkens gevoerd. Wat een magere varkens zeg, nog nooit zo gezien. Het was er erg vies. Het toilet gebruik was achter een vies gordijntje en je moest over een goot gaan staan die een beerput leek. Iedereen zei, neus en ogen half dicht, en laat maar lopen.
Na deze opluchting liepen we achter het dorp om door de rijstvelden en akkers met groente. Over het landje wordt een nieuwe brede snelweg gebouwd en een stukje verderop een spoorbaan. Omdat het een dal is staan er grote pilaren, zelfs in de achtertuin van de bewoners. Het is nog in aanleg maar als het open gaat is de stilte in dit rustige dorpje totaal verdwenen. De regering maakt de dienst uit en protesteren komt je duur te staan. China groeit en alles moet sneller. Bij een ander marktje hezen we ons weer in de vrachtauto en gingen terug naar onze bus. Langs het meer naar nog een uitzichtpunt op een tempel in zee. Om 17:30 uur waren we terug in het hotel. Toen nog op tijd eten bij Jim en geld pinnen in de stad. Vroeg naar bed want morgen vroeg op. We vonden het een geweldige dag, zo divers. Het weer was erg mee gevallen, gelukkig.
Zaterdag 21 september Naar Kunming.
Om 6:30 uur ontbijt en om 7 uur rijden. Het is 5 uur rijden naar Kunming. Dan overstappen op een andere bus en 1, 5 uur verder naar het “Stenen Woud”, ware het niet dat er een ongeval gebeurd was en in Kunming één uur stilgestaan hebben. Het was daar vreselijk druk, 2 wegen boven elkaar. Kunming heeft ook 17 miljoen inwoners en heel veel toeristen. Eindelijk kwamen we bij het Stenen Woud aan. Mark koos niet het overvolle toeristische gedeelte. Dat heb je met zo’n ervaren reisleider. We treffen het bijzonder met hem.
Hier waren bijna geen chinezen en we hebben 2,5 uur achter Mark aan gelopen, soms aardige klimmetjes. Hij kende de weg want anders verdwaal je. Dit was één van de dingen waar we ons het meest op verheugd hadden.. Beneden op het vlakke gedeelte groeiden allemaal mooi gekleurde cosmea’s. Het was inderdaad prachtig.
Terug naar de stad waar we een hotel in het centrum hadden. Heel erg druk. Goede kamers maar het restaurant waar we ’s avonds aten met een stel was een erge miskleun. We hadden iets met kip besteld maar kregen iets met alleen maar botjes, zeempjes en knoflooktenen. We hebben bijna alles laten staan. Op de terugweg naar de bakker voor lekkere broodjes. Daarna nog naar een mega supermarkt, 200 bij 20 m. en 3 verhogingen vol. We moesten eten kopen voor de treinreis van morgen. Het duurde een tijd voor we alles gevonden hadden want niemand spreekt Engels en alles staat in het Chinese karakterschrift. Maar uiteindelijk hebben we een tas vol voor 4 maaltijden.
Zondag 21 september.
Vandaag gaan we met de trein van Kunming naar Yangshou. Dat duurt van 9:47 uur tot 7: 40 uur morgenochtend. Dus 22 uur. Het is een hele lange trein en ziet er heel net uit. Er zou geen eten aan boord zijn maar ze komen steeds langs met een karretje. Rond een uur of twee kwamen we in het Karstgebergte. De treinreis was erg gezellig met de groep en we hebben ook erg gelachen om het personeel wat met hun karretjes voorbij kwam en steeds op het eind iets riepen van “C en A”, wij herhaalden dat op Chinese wijze waardoor die Chinezen ook weer lachten en sommige ons op de foto zetten. We hebben heerlijk van 21 tot 7 uur geslapen. Straks door naar Yangshou.
Tot zover.
Warme groeten uit het verre China van
Frans en Ina.

• 24 September 2013 - 07:51

Gijs En Marga:

Hallo Ina en Frans,

Wat een enorme contrasten!
    En wat is de natuur prachtig. Bijzonder, het stenenwoud en het lijkt eindeloos.
    Jullie hebben weer mooie foto's gemaakt.
    Zaten jullie in de trein als haringen in een ton? Of zijn jullie "express" bij elkaar gaan staan?
    We maken uit jullie verslag op dat het genieten is en jullie veel plezier hebben met elkaar.
    Houden zo, zouden we zeggen.
    Tot het volgende reisverslag,

Lieve groet,
    Marga.

• 24 September 2013 - 07:58

Piet En Nelly:

Wat weer een hele belevenis, Ina en Frans wat genieten we, we reizen echt met jullie mee.
    Bedankt hiervoor HOOR!!!!!.

We kijken er iedere keer weer naar uit.
    Ook de foto's grandioos.

Groetjes Piet en Nelly

• 24 September 2013 - 10:48

Ger En Marianne:

Jeetje, jongens, wat een belevenissen en wat vertel je het allemaal gedetailleerd Ina. Zo reizen we echt met jullie mee. Zou dit ook wat zijn voor een 'viesneus' als ik? Jullie slaan je toch vrolijk door viezigheid en armoe heen zo te zien.
    Maar wat een belevenis allemaal en schitterend die foto's. Zo echt een heel andere cultuur.
    Niet te geloven overigens dat die stad Kunming 17 miljoen inwoners bergt. De bevolkingsteller van het CBS staat hier nu op 16.799.718. Dat betekent dus dat wij gewoon in 'n grote stad wonen.

• 24 September 2013 - 10:54

Ger En Marianne:

Vreemd, de helft van mijn verhaaltje is maar geplaatst. Dus hier de rest........

........Wat een enorme tijd in die trein overigens, dat is een reis binnen een reis. Maar al rijdende zullen jullie heel wat gezien hebben en kan me ook voorstellen dat het gezellig was zo met z'n allen.
    Ik moest wel lachen, zag het helemaal voor me, jullie met tassen met eten voor 4 dagen die trein in. Geweldig.
    Lieve Ina en Frans, blijf genieten en blijf vooral doorgaan met deze geweldige verslagen, wij genieten mee.

Lfs, Ger en Marianne

• 24 September 2013 - 10:58

Lisette:

Lieve Mam en Pap,

Nou het is weer een avontuur wat jullie beleven hoor. En weer prachtige foto's!
    Ik vroeg me hetzelfde af van de trein als wat Marga vroeg? Jullie hebben toch niet daar 22 uur in de gang gezeten? dan wordt het wel een heel lange dag!

Geniet van de laatste daagjes Hong Kong
    Veel liefs Lisette

• 24 September 2013 - 12:32

Stef En Bea:

En weer van die prachtige foto's We zijn wel benieuwd naar de man met twee duimen.
    en, als je het nou echt lekker vindt, je zou haast gaan roken. Sigaartjes ook zo goedkoop?
    Nog een paar dagen genieten in Hong Kong en dan alvast een goede reis naar huis. Wij vertrekken vrijdag richting Frankrijk en laten snel wat van ons horen.
    Dikke klus!

• 24 September 2013 - 17:26

Willy:

Nou Ina je moet maar schrijfster worden
    Je kan het zo mooi verwoorden
    Gr Willy uit mooi hoorn

• 24 September 2013 - 19:00

Hans En Marijke:

Weer een prachtig verslag van jullie reiservaringenIk proef,ruik en voel zo de sfeer van China eruit.Super hoor.Nu het laatste stuk,en dan met de boot naar Hong Kong.We zijn reuze benieuwd wat jullie daar van vinden.Voor ons al weer een poosje geleden,maar wel fijne herinneringen.Geniet vooral verder,en misschien nog een berslag en anders tot ziens.Goede reis,en behouden thuiskomst.Lieve groet Hans en Marijke.

• 25 September 2013 - 16:12

Math En Nel:

Bedankt weer voor het mooië reisverslag, we weten allemaal dat jij dat zo mooi in elkaar kunt zetten.
    Volgens mij hebben jullie een geweldige leuke groep.
    Wat heb jij een leuke fantasie in die vijver met de bloempjes, jammer dat Frans er niet bij mocht zijn.
    Het is goed dat we alles in etappes horen, anders wordt het een heel verhaal als jullie thuis zijn.
    Geniet nog van de laatste dagen. P.S. op de 2 bridge avonden waren elke keer tekort mensen dus zijn we gewoon lekker aan het oefenen geweest.
    Gr. Math en Nel

• 26 September 2013 - 13:46

Agnes En Rob:

Hoi Ina en Frans,

Heel erg genoten van de reisverslagen. Voor jullie nog een paar dagen en dan.........helaas. Geniet er nog van en een goede terugreis toegewenst. Ik ga zaterdag voor 3 dagen met mijn vriendin Riet naar Antwerpen. Ik heb er zin in en zij ook.
    Hartelijke groeten van Agnes en Rob en een dikke kus van ons.