Naar Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Naar Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Naar Khajuraho

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

27 Oktober 2014 | India, Khajuraho

24-10-2014. Naar Khajuraho.
Voor we de bus in stapten klonk er muziek bij de poort van het hotel. Yda riep ons en camera mee nemen, zei ze. Daar stond een dansgroep van gemengde leeftijd, verkleed en sommige verkleed als vrouw want een vrouw mag niet in het openbaar dansen. Ze hadden bossen pauwenveren bij zich en dansten in het rond op de maat van trommels en stokken. Het ”Feest van het Licht” is begonnen en het “ Devali “. Het is een Hindoefeest en duurt 4 dagen. Je kunt het vergelijken met ons Nieuwjaar maar met de verlichting er bij van Kerst. Iedereen mooi en wensen elkaar een Happy Devali.
De reis was weer door een vlak droog landschap en er staat geen gewas meer op het land. Sommige percelen zijn geploegd met tractor.
We hebben een stop gehad in een dorpje bij een paleis, waar we ook koffie en thee konden drinken. De bus stond aan de andere kant van het dorp zodat wij er rustig door heen konden wandelen. Voor de lunch waren we in Khajuraho. Weer een prachtig groot hotel. Koffers naar de kamer en een lekkere club sandwich gegeten in het restaurant.
Om 14 uur vertrokken we met een passende fiets voor een excursie, door het binnenland met drie gidsen. Een voor de uitleg, een voor bij hulp of pech, dat bleek ook nodig, en een die een goed doel dient.
We kwamen eerst bij een Tempel aan van het Jaïnisme, prachtig.
Na een poos fietsen bij een boerderij in het land. Daar legde de gids het gewone leven uit en de gebruiken. Toen door naar een dorpje van 600 inwoners waarvan 250 kinderen. De gids komt hier regelmatig met bezoekers. Hij mag bij sommigen hun huizen laten zien en geeft geld aan de volwassenen. Aan de kinderen deelt hij potloden, balpennen en speelgoed uit. Daarvoor laten de mensen en kinderen zich zonder weerstand fotograferen.
Door donaties heeft hij geholpen om dit dorpje, waarvan de bevolking 50 jaar geleden nog en “Nomaden Stam, en in de bosjes leefden, meer welvaart te brengen in en dorp.
Ze hebben een pomp maar halen ook water uit de rivier en vrouwen lopen met ketels water op hun hoofd. Het ziet er schoon uit voor Indiase begrippen. De kinderen gaan naar school en krijgen daar tussen de middag een warme maaltijd. Op het dorpspleintje kwam ook een dansgroep om
“Devali “te vieren met zang en dans. Bijna het hele dorp was toegestroomd om dit mee te maken. Heel gezellig. Op de fiets weer terug over het weggetje, wat wij onbegaanbaar zouden noemen. Om half zes, net voor het donker werd, waren we weer terug in ons hotel. De douche wachtte op ons.
’s Avonds een vegetarisch buffet maar we hadden weinig keuze.
Wat was het weer een interessante dag.
Warme groeten van Frans en Ina