Eerste verslag India - Reisverslag uit Agra, India van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Eerste verslag India - Reisverslag uit Agra, India van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Eerste verslag India

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

21 Oktober 2014 | India, Agra

20-10-2014 1ste bericht,
Beste volgers,
Na en voorspoedige vlucht met een overstap in Wenen en een tijdsverschil van 4,5 uur, zijn we vrijdag geland in Delhi. We maakten kennis met onze reisleidster Yda. Een vrolijk, enthousiast en kordaat type. Ze heeft al vaak deze tour begeleid en houdt van het land en de mensen.
Ze vindt het belangrijk dat we goed op het straatbeeld letten want dan zien we het gewone leven in India. Yda heeft ons deze eerste dagen al veel verteld.
Jullie snappen dat ik dit natuurlijk niet kan na vertellen maar geef wel een impressie.
De eerste rit van het vliegveld naar het hotel werden we al geconfronteerd met de armoede die in dit land heerst.
Mensen die langs de weg slapen onder zeildoek, overeind gehouden door wat stokken of hutjes van hout, karton en een golfplaten dakje maar vooral veel stof.
Algemeen:
De hoofdwegen zijn geasfalteerd maar de zijwegen, voor zover we nu zijn, niet. Het is nu een droge tijd vandaar die stof maar in de regentijd is het prut.
Er ligt veel vuilnis op staat. Het is warm zonder wind en voelt heerlijk aan.
In India wonen 1,3 miljard mensen. In Delhi 16 miljoen mensen en er rijden 7 miljoen auto’s doorheen. Op straat wordt hevig getoeterd en er rijden heel veel tuktukkers. Ook rijden er heel veel riksja`s vooral in de oude stad. Verkeersregels zijn er wel maar niet om je aan te houden.
80% van de Indiase bevolking is Hindoe. 13% Moslim, 6 % Christen en 2 % Sikh. Deze laatste groep telt toch 20 miljoen mensen. Op straat is het één feest van kleur. Al die vrouwen in hun zeer kleurrijke sari’s, een 7 meter lange doek, vaak met glitters soms met losse sjaal en bij kortere Sali’s dragen ze er een legging onder in dezelfde keur als de sjaal. De moslimvrouwen zijn meestal in het zwart.
De mannen in de stad en jongeren zijn vaak westers gekleed maar allemaal in lange broek. De oudere mannen dragen van die wijde dunne gedrapeerde broeken van dunne stof, met overhemd of Tshirt.
De Sikh is weer helemaal in het wit met een witte tuniek en een witte of fel gekleurde tulband op het hoofd.
De huizen zijn smal en doet aan als of je in Egypte bent. Veel elektriciteitskabels en draden buitenom en over de weg. Er lopen veel honden op straat en er zijn veel duiven. Het Hindoe geloof is dat je gereïncarneerd wordt in een ander levend wezen. Daar moet je ook goed voor zorgen. Het kan je vorige leven zijn. Een hogere kaste kan je volgende leven zijn. De koe is heilig en loopt vrij over straat maar meer buiten Delhi dan in de stad zelf.

Zaterdag,Delhi.
We hebben kort geslapen en ik had last van de ventilator. Die ruis ben ik niet gewend en de oordoppen hielpen niet.
We zijn de hele dag On Tour geweest.
(Ik beschrijf het niet te uitgebreid want jullie kunnen verdere informatie op google zelf bekijken en dat scheelt voor mij heel veel werk)
Eerst naar de Quitab Minar. De overwinningstoren is 72 m. hoog. Het lag in een mooi park en vele kleurrijke bezoekers. Sommige wilden met ons op de foto. Wij zijn ook bezienswaardig.
Daarna naar de Bahaitempel, de Lotus tempel die lijkt op de Operahouse van Sydney.
We reden langs de enorme regeringsgebouwen naar de India Gate met 90.000 namen van slachtoffers uit de 1ste W.O.
De lunch bestond o.a. uit kip tandoori, dat was bekend.(Verder eten we zoveel mogelijk vegetarisch.)
Daarna bezoek aan een hele grote mooie en vooral bijzondere Sikhtempel.
Er was ook een hele grote, wat bij ons een “gaar“,keuken is bij.
In een grote hal zaten een paar honderd mensen in lotushouding op de grond. Zij kregen allemaal een tali, een metalen vakkenschotel en een soepkom. Alles wordt gerund door vrijwilligers. Ze maken warme maaltijden klaar voor 40.000 á 50.000 mensen PER DAG. Het is niet voor alleen de kanslozen maar iedereen is welkom. Alle mensen en geloven bij en met elkaar eten schept verbroedering. Wij mochten met z’n allen de enorme keuken in om de logistiek te bekijken. Daar waren pannen soep van ruim een meter doorsnee, even als de saus- en de rijstpannen. Het naanbrood werd door groepen mensen gekneed en gebakken en het liep als een tierelier. Een andere groep zat op de grond om groenten te snijden.
Als een groep uitgegeten was werden de plates weer opgehaald en ging de volgende groep, die buiten wacht en gewoon aansluit,weer naar binnen tot het weer vol zat. Hoe sociaal kan je het hebben.
Het tempel bezoek was zeer bijzonder. De binnenkant met pracht en praaldecoratie was alles van goud, het glom enorm. Buiten was een grote waterplaats waar men zich kon reinigen.
Je moet je daarbij al die bruine mannen met kleurige tulbanden op het hoofd bij denken en een hele lange baard een snor want deze mogen ze niet knippen. Het schijnt dat ze hun hoofdhaar helemaal mee wikkelen in die tulband want die zodat hij niet kan afvallen.

We hebben in de oude binnenstad van Delhi een riksja tour gemaakt. Nou dat was spannend hoor. Met een hele sliert door de verkeerschaos en de hele smalle straatjes waar iedereen op straat zit, loopt, met een toeterende tuktuk en wij in de riksja’s er doorheen manoeuvreerden. Wij troffen een chauffeur met een verlamde hand. Fietsen kon hij wel maar de handremmen bedienen ging zo zo. Wij hebben een aantal keer een bijna aanrijding gehad. Het was er propvol met van alles aan bedrijfjes, winkeltjes maar vooral bedrijvigheid op straat. We zijn gestopt bij een tempel waar we hoog de trappen op moesten een prachtig uitzicht over een deel van de stad hadden.
Na de het fietsavontuur reden we met de bus naar de crematieplaats van Mahadma Gandhi. Dat ligt in een groot park waar ook een groot Fort ligt. De wandeling met alles wat we aan mensen tegen kwamen, was een feestje. De franchipani staat in bloei en steekt mooi af bij de helder blauwe lucht.
Het was een volle dag, heel divers en indrukwekkend.

Zondag 19 oktober. Naar Jaipur.
We verlaten Delhi. Onderweg zien we steeds het contrast tussen de kansarmen, mensen die op straat liggen of onder bruggen een kampementje hebben en de vrouwen met kleurige sari’s met veel glitter.
Yda zag een grote tempel waar ze nooit was geweest en was nieuwsgierig wat er te zien was. Wij uit de bus en zagen dat de dienst bezig was. De kerk was tjokvol en men zat zelfs buiten. Wij konden blootsvoets aan de zijkant door het gebouw lopen waar zijaltaren met vrolijke Hindoe afbeeldingen waren. Ik kreeg van een soort monnik een bloemetje aangereikt. De geestelijke zat in lotushouding voor een microfoon hield een toespraak en er werd ook gelachen.
Iemand vroeg waar wij vandaan kwamen en mijn tegen vraag was wat voor geloof zij hadden, het bleek van alles te zijn maar zo te zien was het Harakrisna gehalte was erg hoog. Veel oranje en gele gewaden, kaal geschoren hoofd bij de mannen met allen een dun staartje.
Het volgende bezoek onderweg was bij een heel groot beeld van Shiva. Zij staat voor de vernietiging en wederopbouwing. Hier stond ook een beeld voor de vruchtbaarheid en om een kinderwens te vervullen. Het bestaat uit een vertikale fallus van zwart marmer daar omheen een de labia’s met een gootje. Men overgiet het geheel met melk en bidt tot Shiva om hun wens in vervulling te laten gaan. Om extra aandacht te vragen legt men er een bloemetje bovenop. Dat is voor de Hindoe de oranje kleur, dus lag er een afrikaantje op. Er worden veel afrikaantjes geofferd vanwege hun kleur.

Door een woestijnachtig plattelandsgedeelte reden we over de hoofdweg naar Jaipur. Het straatbeeld is, veel vrachtauto’s van eigenaar Tata. Meneer Tata is zeer zeer rijk. Aan de spiegels en aan de achterkant hangen glitterende versieringen, om een goede reis te hebben.
Ook op de snelweg lopen koeien, rijdt je er een aan , belandt je in de gevangenis. Er lopen tevens schapen en geiten maar die meestal langs de kant. We zagen in een dorpje dromedarissen. We maakten een fotostop. Wat een armoe en eenvoud in het dorpje. Veel vuilnis op straatjes van klei. Een jongen sjouwde, voor de bouw van een stenen huis,een hele lading stenen waar een draagband omheen was , aan zijn hoofd. Allemaal handwerk. Een meisje zette zo’n pakket klaar. Je vraagf je af hoe lang dit is vol te houden en ook nog een bij een temperatuur van 35 graden.
De stop leverde ook bijzondere mensenplaatjes op van oude mensen en stoffige kindertjes van de onderklasse. Zielig hoor, niets te doen en geen school. Sommige struinen, samen met moeder, de vuilnis af met een verzamelzak om wat bruikbaar plastics of karton te vinden.
Yda noemt dit recycling maar ik vindt dat veel te beschaafd klinken.
We hebben koffie gedronken in de groene tuin van een restaurant van Tata waar we buiten onder de bloeiende franchipani in de schaduw zaten. Dat was luxe. Later een vegetarische lunch maar het eten was bijna niet te doen vanwege de vliegen.
Het hotel in Jaipur was groot en goed. Jaipur wordt ook wel de roze stad genoemd omdat rode klei is gebruikt voor de bouw. Volgende x meer.
Tot zover.
Warme groeten vanuit een zeer indrukwekkend India.
Frans en Ina.

• 21 Oktober 2014 - 20:52

Stef En Bea:

Hoi Frans en Ina,
    we hoeven bijna niets op Google op te zoeken, want je verslag is heerlijk uitgebreid en zeer interessant. Wat een mooie kleuren allemaal. En ja, van die armoede, dat weet je van te voren.
    Het eten met die vliegen, dat kennen wij hier nu ook in Valencia, meestal zo als het warm is, vandaag was het uitzonderlijk, 39 graden!
    Het enige wat we gaan opzoeken is die boom, de franchipani, het is toch niet de Fransispanisch?
    Lieve groeten uit een heerlijk warm Spanje en we zijn benieuwd naar het volgende verslag,
    Bea en Stef

• 21 Oktober 2014 - 20:55

Annie Vlaar:

Hallo Ina en Frans,
    We genieten mee met jullie belevenissen.
    Groetjes, Peter en Annie

• 21 Oktober 2014 - 21:51

Hanneke & Max:

Hoi Frans en Ina, wat een uitgebreid verslag van jullie eerste dagen. Aan de hand van het programma van Fox had ik vanmiddag al gegoogled en het Hawa Mahal Paleis in Jaipur ziet er schitterend uit. Ik ben overigens zeer nieuwsgierig naar de slaapkamer met duizend spiegels van de Maharadja. Kon ik niet ontdekken tussen de vele foto's van Fort Amber.
    We reizen met jullie mee, kijken heel af en toe naar de temperatuur bij jullie. Wij hadden vandaag een dieptepunt met 13 graden en heel veel regen, maar ja het is herfst.
    Groeten van Hanneke & Max en vooral doorgaan met genieten!

• 21 Oktober 2014 - 21:52

Hans En Marijke:

Hoi,Ina en Frans,nou zeg wat een verhaal alweer he?Wat een totaal andere cultuur,temperatuur en geur ervaren jullie in korte tijd.Bijzonder om het zo even met jullie mee te maken,je schrijft er erg belevend over Ina.Leuk!Kijken weer uit naar het vervolg.Hier zitten we midden in een storm.xxxxx van ons!H&M.

• 21 Oktober 2014 - 22:02

Ton En Jos:

fijn dat jullie zo genieten'
    liefs van ons ton en jos

• 21 Oktober 2014 - 22:46

Gijs En Marga:

Hallo Ina en Frans,

Wat een indrukken en belevenissen.
    Ik kan me voorstellen dat de tranen spontaan in jullie ogen springen bij het aanschouwen van veel situaties. Maar er is ook heel veel moois te zien en laat dat de boventoon voeren.
    Ben trouwens wel benieuwd wie de rijst mocht afgieten in de gaarkeuken. Of was het droogkokend?
    Veel plezier, dat hebben wij tenslotte ook bij het lezen van de verslagen.

Lieve groet, Gijs en Marga.

• 22 Oktober 2014 - 14:06

Pieter En Nelly:

Het is weer geweldig , al die indrukken die jullie opdoen. En dan de geur en smaak van alles , behalve die vliegen dan . We hopen dan jullie heel lekker eten en genieten van alles .

• 22 Oktober 2014 - 18:38

Lisette:

Lieve Mam en Pap,

Wat heerlijk om weer zo'n uitgebreid verslag van jullie te ontvangen. Hoe bevalt de groep?
    Geniet van alle indrukken en pas goed op elkaar.

Veel liefs Lisette

PS. Bea en Stef: frangipani is in het nederlands de Plumeria. Hij ruikt heerlijk!

• 22 Oktober 2014 - 20:39

Josine:

Lieve pap en mam,

Zeker een heerlijk verhaal om te lezen. Weer een hele andere wereld dan jullie tijdens de andere reizen hebben meegemaakt.

Fijn dat jullie een entousiaste reisleider hebben!
    Geniet er van!

Liefs Josine

• 24 Oktober 2014 - 18:38

Stef En Bea:

Ps. Lisette bedankt voor je informatie.

• 24 Oktober 2014 - 20:58

Marianne Uriot:

Hé Ina en Frans,

Wat 'n avontuur weer en wat 'n moed. Als ik zo de verhalen van onze 'vliegende' schoondochter beluister over India heb ik bewondering voor jullie. Maar natuurlijk is er naast alle ellende, armoede en viezigheid heel veel moois te zien.
    We hebben jullie verslag met genoegen gelezen en zo te zien genieten jullie er met volle teugen van.

Nog heel veel plezier en een mooie voortzetting van deze weer bijzondere reis, we blijven jullie volgen.

Lieve groet van Ger en Marianne

• 26 Oktober 2014 - 19:29

Agnes En Rob Deden:

Na het avondeten ben ik even achter de pc gegaan en heb genoten van de verhalen. Ook Ietje wilde alles weten omtrent jullie reis en heb haar dan ook het e.e.a. doorgemaild. Geniet verder van de reis en rustig aan maar. Al zal dat niet altijd meevallen. Liefs van Rob en Agnes.