Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

09 Maart 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 21 donderdag 8 maart
Chau Doc - Phnom Penh

Hallo allemaal,
Jullie merken wij hebben het gif overleeft.
Om 8.30 uur vertrokken met een speedboot over de grote brede machtige Mekong. In de regentijd stijgt deze wel 2 m, dus zijn er drijvende woningen maar vooral paalwoningen die er erg armoedig uitzien.
Bij de grens van Vietnam veel gedoe. Eerst wachten, toen er allemmal uit en een stel koffers. Na 40 min. mochten we weer aan boord.
Bij grens Cambodja was het net zo. We moesten in een afgehekte overdekte plaats wachten. Het leek wel een asielaanvraag.
We kregen maar liefst 13 stempels in ons paspoort.
Om 14 uur , dus na 4 uur varen in lawaai en stampend over het water waren we in Phom Penh.
Een heel andere stad. De mensen zijn bruiner en bedekken zich niet tegen de zon. Net hotel en we hebben een verkenningsronde door de stad en langs de boulevard gelopen, daar was een gezellige drukte. Heerlijke temperatuur, geen wind en geen muggen.
Wederom op een terras heerlijk gegeten met live muziek van een mooie dame spelend op een houten xylofoon, Frans was blij dat zij een eetpauze had.

Dag 22.Vrijdag 9 maart.
Vanmorgen met de bus 15 km naar de Killing Feelds. Een gids vertelde de geschiedenis van de oorlog en hoe het schrikbewind van Pol Pot en wat hij aangericht heeft.
2.5 miljoen doden, waarvan 1 miljoen direct neergeknuppeld en 1.5 miljoen indirect gedood, b. v. door hongeren, zware arbeid en martelen.
Het was behoorlijk emotioneel. Mannen, vrouwen, kinderen en baby,s werden gedood.
De vezameling schedels en het lopen tussen de massagraven waar de botten de kledingstuken nog lagen, je moest er gewoon overheen stappen was erg confronterend. 20.000 Mensen liggen er hier maar er zijn nog 443 van dit soort graven.
Daarna naar een gevangenis van de Rode Khmer waar mensen verhoord en gemarteld werden en welke middelen ze daarvoor gebruikten. Je vraagt je weer af hoe dit mensen kunnen doen en nog steeds.
Na een gezellige lunch zijn we naar het koninklijke paleis gegaan. Het was werkelijk het tegenovergestelde van de ochtend.
Wat een pracht en praal met veel gebouwen geel gekleurd en goud beschilderd. Het is een heel komplex in Thaise stijl. Prachtig. De verdere middag met de tuc tuc gedaan. Eerst naar de markt sjaaltjes kopen en daarna naar Phnom Wat. Ja een echt Wat, dat betekend tempel en Phnom = berg.
We hebben daar onze dankbaarheid geuit.
Ook hebben we vandaag apen en een olifant gezien.
Lieve mensen wij groeten jullie en leuk dat jullie ons volgen. Tot zover.
Groetjes van Frans en Ina.