Patan en huiswaarts - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Frans en Ina - WaarBenJij.nu Patan en huiswaarts - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Frans en Ina - WaarBenJij.nu

Patan en huiswaarts

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ina

05 November 2014 | Nepal, Pātan

5-11-2014 Patan en vertrek.
Na een rustige start en buiten koffie drinken op het terras hebben we de koffers gepakt. Ze moesten om 12 uur op de gang staan . De hele groep bleef bij het zwembad of in de tuin.
Frans en ik wilden Patan, deze derde Koningsstad in. Het was 10 minuten lopen. Voor de toegang van de oude binnenstad moesten we een kaartje kopen. Het was de moeite waard. Een prachtige plein, Durbar Square, vol met schitterende paleizen en pagodes met prachtig houtsnijwerk versieringen.
Bij toeval kwamen we hier in Patan ook bij een Living Goddes terecht. We werden naar binnen gevraagd en gingen blootsvoets naar boven.
Daar zat ze, Unica, in een kamertje met de gordijnen dicht. Ze is 6 jaar en ik moest alle vragen aan haar vader stellen. Zij is niet zo belangrijk als “Kumari”, maar toch sneu. Ze zat in een opgeleukte stoel met een feestkleedje aan tussen de schaaltjes wierook en een schaal voor geld. Ze keek niet blij maar waarom zou ze. Ze mag niet naar school, een leraar komt aan huis. Ze mag wel spelen met vriendinnetjes, ik vermoed, alleen in huis. Gelukkig woont ze bij haar ouders. Ik mocht haar op de foto zetten en Frans heeft geld in het bakje achter gelaten.
We hebben zo op de laatste dag weer iets heel bijzonders gezien. Yda vond het verrassend. Er zijn 3 Living Goddes in Nepal.
We hebben laat geluncht bij het hotel omdat we laat eten krijgen in het vliegtuig.

Om 16:00 uur vertrokken we met de bus naar het vliegveld van Kathmandu. We gingen om 19 uur de lucht in. Om 20:30 uur landden we op Delhi. Het was zeer omslachtig met uit- en inchecken, ook van de bagage. We hadden tot 2:00 uur de tijd maar het vloog toch om. Om 2:30 uur de lucht in en in Wenen een tussenstop.
6-11-2014 Aankomst Schiphol.
We kwamen om 10 uur plaatselijke tijd aan op Schiphol, een uur vertraging wegens de mist. Tine stond klaar en bracht ons veilig thuis.
We zijn 25 uur onderweg geweest.
We kijken terug op een zeer boeiende diverse reis en hebben ervan genoten. We zijn niet ziek geweest dankzij het vegetarisch eten en preventie qua hygiëne.
Wij beseffen steeds weer bij thuiskomst hoe rijk wij, in Nederland, zijn op zoveel fronten.
Tot zover mijn laatste verslag.
Ik bedank onze volgers voor de reacties en vind het leuk dat jullie er ook van de reis genoten.
Ook Frans voor het versturen van het geheel.